آموزشی

معرفی 10 مورد از بهترین جنس عدسی عینک آفتابی

top-10-glasses-material-for-sunglasses

وقتی صحبت از عینک آفتابی می‌شود، به‌غیر از بحث زیبایی‌شناختی، استایل و مد، بسیار مهم است که نوع لنز عینک آفتابی موردنظر خود را نیز درنظر بگیرید. با نزدیک‌شدن به فصل تابستان، روزهای داغ و سراسر آفتابی و همچنین حجم بزرگی از پرتوهای فرابنفش در انتظار شما هستند؛ بنابراین باید مطمئن شوید که چشمان شما زیر یک سایۀ قدرتمند که به‌خوبی از آن‌ها در برابر پرتوهای زیان‌بار خورشید محافظت می‌کند، قرار دارند. بدین منظور، باید با انواع عدسی عینک آفتابی آشنا شوید تا با توجه به نیاز خود بتوانید بهترین عینک را انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا به معرفی عدسی عینک آفتابی بپردازیم و پس‌از بررسی انواع عینک‌های آفتابی، بهترین عدسی عینک آفتابی برای شما را معرفی کنیم.

top-10-glasses-material-for-sunglasses

انواع عدسی عینک آفتابی از نظر جنس چیستند؟

معرفی عدسی عینک آفتابی را با بررسی جنس مواد سازندۀ لنزهای آن آغاز می‌کنیم. 5 ماده اصلی در ساخت لنز عینک آفتابی را در ادامه می‌بینید:

پلی آمید

پلی آمید گزینه‌ای ممتاز برای ساخت لنز عینک آفتابی است. با اینکه پلی آمید در مقایسه با شیشه گران‌تر است؛ اما وضوح نوری تقریباً یکسانی با شیشه دارد، نشکن است و به‌اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که بتواند به‌تنهایی در ساخت لنز عینک آفتابی مورد استفاده قرار بگیرد.

شیشه

شیشه یکی از بهترین مواد برای ساخت عدسی عینک آفتابی است. شیشه، نور را با کارایی بیشتری نسبت به سایر جایگزین‌ها، مانند پلاستیک، شکست می‌دهد و وضوح تصویر و شفافیت نوری آن فوق العاده است. همچنین، امروزه شیشه‌های مورد استفاده در ساخت عینک‌ها، ضدخش هستند و نسبت به سایر مواد، به‌طور مؤثر پرتو فرابنفش (UV) را فیلتر می‌کنند؛ بنابراین شیشه بهترین ماده برای ساخت لنز عینک آفتابی است؛ اما درعین‌حال، شیشه سنگین‌تر و گران‌تر از مواد پلاستیکی و مستعد ترک‌خوردن است.

پلی کربنات

این مادۀ لنز عینک آفتابی، مقاومت بهینه‌ای را در برابر ضربه و شفافیت نوری بالایی را ارائه می‌دهد. این عوامل باعث شده است که پلی کربنات به ماده‌ای استاندارد برای ساخت عینک‌های ایمنی، ورزشی و عینک کودکان تبدیل شود. لنزهای پلاریزه‌ی پلی کربنات سبک‌وزن و مقرون‌به‌صرفه هستند؛ اما در برابر خش مقاومت خوبی ندارند.

top-10-glasses-material-for-sunglasses

لنزهای AC

لنزهای اکریلیک جایگزین ارزان‌تری برای پلی کربنات هستند. این نوع از مواد، برای ساخت عینک‌های آفتابی یکبارمصرف طراحی شده‌اند. آن‌ها از نظر اپتیکی دارای شفافیت کمتری نسبت به لنزهای شیشه‌ای و پلی کربنات هستند و مقداری اعوجاج تصویر دارند.

CR-39

لنزهای عینک آفتابی که مخفف کلمه Columbia Resin #39 یا  CR-39 هستند، از زمان معرفی‌شان در سال 1947، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. آن‌ها مقرون‌به‌صرفه هستند، وضوح نوری عالی دارند، و در برابر تشعشع، خراش و خوردگی مواد شیمیایی، مقاوم‌تر هستند. این لنزها همچنین بسیار سبک‌اند و به‌راحتی رنگ می‌شوند.

انواع مختلف عینک آفتابی از نظر نوع لنز و کاربرد آن‌ها 

در روزهای آفتابی، هنگامی که به بیرون از منزل می‌روید، مهم است مطمئن شوید که چشمان شما به‌اندازۀ کافی در برابر پرتوهای زیان‌بار UV خورشید محافظت می‌شوند؛ اما ازآنجاکه روش‌های مختلف رنگ‌آمیزی عینک‌های آفتابی باعث می‌شوند تا برخی از لنزها برای محیط‌های خاص مناسب‌تر از سایرین باشند، دانستن اینکه بهترین عدسی عینک آفتابی برای شما کدام است می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. پس بیایید با انواع مختلف لنزهای عینک آفتابی بیشتر آشنا شوید تا خرید عینک آفتابی برای شما آسان‌تر شود.

top-10-glasses-material-for-sunglasses

لنز عینک آفتابی گرادیان

لنزهای گرادیان از بالا به پایین طوری رنگ شده‌اند که به‌تدریج هرچه از بالا به پایین عدسی می‌آییم، رنگ آن کمتر می‌شود؛  بنابراین قسمت بالای لنز، تیره‌ترین و قسمت پایین لنز، روشن‌ترین قسمت از عدسی این نوع عینک‌ها هستند. این عینک‌ها برای رانندگی عالی هستند؛ زیرا از چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند و نیمۀ روشن‌تر پایین لنز، می‌تواند به شما کمک کند درون خودروی خود را بهتر ببینید. بااین‌حال، این عینک‌ها در دنیای مد و فشن هم کاربرد گسترده‌ای دارند و به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد، توسط افراد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لنزها معمولاً به‌اندازۀ عینک‌های آفتابی استاندارد، تیره نیستند و محافظت کمتری را در برابر پرتوی فرابنفش ارائه می‌دهند.

لنز عینک آفتابی گرادیان دوگانه

لنزهای دوگانه گرادیان، در بالا و پایین تیره‌تر هستند و در نوار میانی رنگ روشن‌تری دارند. این عینک‌ها برای قدم‌زدن در ساحل مفید هستند، و از چشمان شما در برابر نور خورشید که از آب و شن منعکس می‌شود محافظت می‌کنند. اگرچه باز هم در دنیای مد و فشن کاربرد گسترده‌ای دارند و بسیاری از مردم فقط به‌دلیل طراحی زیبا از آن‌ها استفاده می‌کنند.

لنزهای فتوکرومیک

لنزهای فتوکرومیک میزان تاریکی خود را با توجه به میزان نور فرابنفشی که در معرض آن قرار می‌گیرند تنظیم می‌کنند. نقطه ضعف آن‌ها این است که این لنزها تمایل دارند حتی در روزهای ابری هم تاریک شوند؛ زیرا به UV واکنش بالایی نشان می‌دهند. لنزهای فتوکرومیک به‌اندازۀ عینک‌های آفتابی استاندارد تیره نیستند. بااین‌حال محافظت خوبی در برابر پرتوهای فرابنفش ارائه می‌کنند. فناوری این لنز‌ها در طول سال‌ها پیشرفت زیادی کرده است؛ به این معنی که اکنون می‌توانید لنزهای فتوکرومیکی را تهیه کنید که حتی در خودرو هم تیره می‌شوند. این لنزها در عینک آفتابی مردانه کاربرد زیادی دارند.

لنز عینک آفتابی رنگی

لنزهای رنگی بر درک چشمان ما از رنگ‌های محیط تأثیر می‌گذارند. لنزهای خاکستری و قهوه‌ای کمترین اعوجاج رنگ را ایجاد می‌کنند، لنزهای زرد در بین اسکی‌بازان محبوب هستند، درحالی‌که رنگ سبز مورد علاقۀ گلف‌بازان است. مزیت بزرگ لنزهای رنگی این است که کنتراست بیشتر و فوکوس واضح‌تری را در شرایط ابری یا نور کم ارائه می‌دهند؛ بنابراین برای استفاده در ورزش‌هایی مانند تنیس یا دوچرخه‌سواری مفید هستند. البته این لنزها در انواع عینک آفتابی زنانه هم پرطرفدار هستند.

  • لنز عینک آفتابی خاکستری: رنگ خاکستری لنز، محافظت در برابر تابش شدید و خیره‌کننده را فراهم می‌کند؛ اما به کاربر اجازه می‌دهد تا رنگ‌ها را به‌طور واقعی ببیند. ترکیبی از کاهش تابش خیره‌کننده و دید واضح، این لنزها را برای فعالیت‌های خارج از منزل از جمله دوچرخه سواری، ماهیگیری، دومیدانی و برای دوستداران طبیعت ایدئال می‌کند. مزیت برجستۀ لنز عینک آفتابی خاکستری، محافظت در برابر خستگی چشم است؛ بنابراین برای رانندگی هم بسیار مناسب قلمداد می‌شود.
  • لنز عینک آفتابی قهوه‌ای: رنگ‌های مایل به قرمز در لنزهای قهوه‌ای و کهربایی عینک آفتابی، درک عمق را بهبود می‌بخشند و آن‌ها را برای اندازه گیری فواصل ایدئال می‌کنند. همچنین این عینک‌ها برای افراد حساس به نور عالی هستند و بدون تاریک‌شدن کامل مانند لنز خاکستری، تابش خیره‌کننده و روشنایی را یک درجه پایین می‌آورند. لنزهای آفتابی کهربایی در شرایط آفتابی بسیار مفید هستند و راحتی چشم را بسیار بیشتر می‌کنند و درعین‌حال در برابر مناظر سرسبز و آسمان آبی، کنتراست بالایی را ارائه می‌دهند.
  • لنز عینک آفتابی قرمز: این لنزها گزینه خوب دیگری برای دوستداران ورزش، رانندگی و طبیعت هستند؛ چون درک عمق بالایی را ارائه می‌دهند و درعین‌حال جلوی نورهای خیره‌کننده را می‌گیرند. علاوه‌براین، لنزهای قرمز تنظیم‌کننده‌های چشمی بسیار خوبی هستند؛ بنابراین برای ورزش‌های برفی نیز ایدئال‌اند. آن‌ها همچنین به‌دلیل خاصیت مسدودکنندگی نور آبی، باعث کاهش فشار چشم می‌شوند؛ درنتیجه خستگی و استقامت چشم گیمرها و کاربران رایانه را بسیار بیشتر می‌کنند.
  • لنز عینک آفتابی سبز: یکی دیگر از مسدود کننده‌های عالی نور آبی، رنگ سبز است، که با فیلترکردن نور آبی به ایجاد کنتراست کمک می‌کند. مسدودکردن نور آبی به کاهش تابش خیره‌کننده و فشار چشم در نور شدیدتر خورشید کمک می‌کند؛ بنابراین لنز سبز جایگزین دیگری است که در شرایط ابری یا آفتابی به‌خوبی کار می‌کند. به‌طور هوشمندانه، لنزهای سبز نور را کاهش می‌دهند و درعین‌حال سایه‌ها را روشن می‌کنند که برای ورزش ایدئال است؛ اما رانندگی با لنز‌های کهربایی، قرمز و قهوه‌ای مناسب‌تر است. تنیس‌بازان و گلف‌بازان به‌ویژه لنزهای سبز رنگ را ترجیح می‌دهند؛ اما این لنزها برای استفاده معمولی روزمره نیز گزینه‌ای عالی هستند؛ چون مثل لنزهای خاکستری خیلی تیره نیستند و رنگ سبکی دارند.
  • لنز عینک آفتابی زرد: لنزهای زرد دید اشیا را بهبود می‌بخشند، محیط اطراف را روشن‌تر و واضح‌تر نشان می‌دهند و نور آبی را مسدود می‌کنند؛ اما وضوح رنگ این لنزها کم است؛ یعنی ممکن است برخی رنگ‌ها را تغییر دهند. بااین‌حال اگر افزایش کنتراست در شرایط مه‌آلود یا کم‌نور برای ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، اسکی، اسنوبورد و ورزش‌های راکتی در داخل و خارج از خانه مدنظر باشد، لنزهای زرد یک انتخاب عالی هستند.
  • لنز عینک آفتابی آبی: رنگ آرامش‌بخش لنزهای آبی یا بنفش به کاهش فشار و خستگی چشم کمک می‌کند؛ اما نور آبی را مسدود نمی‌کند. در عوض، رنگ آبی درک رنگ را بهبود می‌بخشد و در کاهش تابش خیره‌کننده در شرایط برفی و فعالیت‌های مختلف در هوای آفتابی عالی است. آن‌ها همچنین جزء جدانشدنی در صنعت مد هستند؛ بنابراین در تمامی شرایط توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عینک آفتابی پلاریزه

هیچ‌گاه معرفی عدسی عینک آفتابی بدون اشاره‌کردن به شیشه‌های محبوب پلاریزه کامل نمی‌شود. لنزهای پلاریزه تابش خیره‌کننده به چشمان شما را کاهش می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند در محیط‌هایی که نور شدید وجود دارد بهتر ببینید؛ بنابراین با این لنزها می‌توانید به‌راحتی در آب دریا محیط جلوی خود ببینید؛ درنتیجه برای کسانی که شنا می‌کنند یا ورزش‌های آبی انجام می‌دهند مفید هستند. آن‌ها همچنین برای رانندگان نیز مفید هستند؛ زیرا می‌توانند تابش خیره‌کنندۀ نور منعکس‌شده از سطح جاده‌ها را کاهش دهند.

عینک آفتابی آینه‌ای 

لنزهای با روکش آینه دارای پوشش‌های بسیار بازتابنده‌ای هستند که روی سطح خارجی لنزها اعمال می‌شوند تا میزان نور ورودی به چشم را کاهش دهند. وقتی در شرایط فوق‌العاده روشن هستید، برای مثال اسکی در یک روز آفتابی، این لنزها مفید هستند.

سخن پایانی

انواع عدسی عینک آفتابی را هم از نظر جنس و هم از نظر کاربرد به شما معرفی کردیم. عینک آفتابی ابزاری است که هم به‌شدت بر ظاهر شما تأثیر می‌گذارد و هم در حفاظت از سلامت چشمانتان نقش بسیار مهمی را برعهده دارد. شما باید با ترکیب بحث زیبایی شناختی و با درنظرگرفتن حفاظت مناسب از چشم در شرایط مختلف، بهترین عدسی عینک آفتابی را برای خود انتخاب کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *