دسته‌بندی نشده

اپتومتریست کیست و چه تفاوتی با چشم پزشک دارد

who-is-optometrist

برای خیلی از ما که سر و کارمان به چشم‌پزشکی افتاده است پیش آمده که بین انتخاب چشم پزشک و اپتومتریست مردد شویم و ندانیم کدامیک از این تخصص‌ها برای رفع مشکلی که داریم کمک کننده است. این موضوع باعث شد ما در مطلب امروز با معرفی این تخصص‌ها به شما کمک کنیم تا بدانید کار اپتومتریست چیست؟ چشم پزشکی چه خدماتی ارائه می‌دهد و…

پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند تا بهترین راه را برای رفع و درمان مشکلات و بیماری‌های چشم خود در پیش گیرید.

who-is-optometrist

اپتومتریست کیست؟

بسیاری از افرادی که به تفاوت بین متخصصان چشم و بینایی با هم دارند آگاه نیستند، این سوال را از خود می‌پرسند که اپتومتریست کیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اپتومتریست (Optometrist) متخصص بهداشت چشم است که در رده جراحان چشم قرار ندارد. تخصص اپتومتریست تشخیص، مدیریت و درمان مشکلات بینایی و ناهنجاری‌های چشمی غیر جراحی چشم است. اپتومتریست‌ها دارای مدرک دکتری اپتومتری (OD)  هستند و آموزش‌های ویژه‌ای در زمینه بررسی و تصحیح مشکلات بینایی دریافت کرده‌اند.

به صورت کلی یک اپتومتریست در زمینه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

تجویز عینک و لنزهای تماسی: اگر نیاز به عینک یا لنزهای تماسی دارید، باید به سراع اپتومتریست‌ها بروید. زیرا متخصصان این رشته پزشکی می‌توانند نسخه عینک و لنزهای تماسی را تجویز کنند. پس اگر قصد دارید میزان ضعف چشم‌های خود را بسنجید و به اصطلاح هدفتان تعیین نمره چشم است و همچنین اگر قصد دارید برای عینک طبی زنانه نسخه دریافت کنید، باید به اپتومتریست مراجعه کنید.

ارزیابی سلامت چشم: بررسی چشم برای تشخیص بیماری‌هایی مانند گلوکوم، آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولا در حیطه وظایف اپتومتریست‌هاست.

تشخیص مشکلات بینایی: مشکلاتی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی را متخصصان این رشته تشخیص داده و درمان می‌کنند.

توانبخشی بینایی: اپتومتریست‌ها با ارائه تمرین‌ و روش‌هایی به بهبود عملکرد چشم‌های شما کمک می‌کنند.

ارائه مراقبت‌های چشمی: یکی دیگر از کارهای متخصصان اپتومتر، آموزش به بیماران درباره روش‌های پیشگیری و مراقبت از چشم است.

who-is-optometrist

چشم‌پزشک کیست؟

چشم‌پزشک (Ophthalmologist) همانطور که از نامش پیداست یک پزشک متخصص در زمینه شناسایی و درمان مشکلات و بیماری‌های چشم و بینایی است. چشم پزشک‌ها علاوه بر تشخیص و درمان مشکلات بینایی، جراحی‌های چشمی را نیز انجام دهد. چشم‌پزشکان دارای مدرک پزشکی (MD) یا (DO) و آموزش تخصصی در زمینه چشم‌پزشکی هستند.

به صورت کلی، وظایف یک چشم پزشک شامل مواردی چون، تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی مانند، گلوکوم، آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا و عفونت‌های چشمی است. چشم پزشک می‌تواند ضمن تشخیص بیماری و سطح و میزان پیشرفت آن برای شما دارو تجویز کند یا پیشنهاد جراحی بدهد. همچنین انجام جراحی‌های چشمی مانند، جراحی آب‌مروارید، لیزیک و سایر روش‌های جراحی چشمی از تخصص‌های یک پزشک است. همچنین درمان بیماری‌های وخیم چشمی که نیاز به مراقبت و پیگیری تخصصی دارد در لیست وظایف چشم پزشکان قرار دارد. همچنین برخی چشم‌پزشکان در زمینه تحقیقات علمی و بالینی در مورد بیماری‌ها و درمان‌های چشمی فعالیت می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که برخی از وظایف یک متخصص چشم و اپتومتریست با هم تداخل دارد. به عنوان مثال، تجویز نسخه عینک و لنزهای تماسی جزو وظایف هر دو تخصص است. پس اگر برای درمان یک بیماری چشمی به چشم پزشک مراجعه کردید، نیازی نیست برای دریافت نسخه عینک طبی مردانه یا زنانه، پس از چشم پزشک به اپتومتریست مراجعه کنید. زیرا چشم پزشک می‌تواند برای شما عینک را تجویز کند.

who-is-optometrist

تفاوت‌های اصلی بین اپتومتریست و چشم‌پزشک

بارزترین تفاوت بین یک اپتومتریست و چشم پزشک این است که اپتومتریست‌ها اعمال جراحی چشم را انجام نمی‌دهند و همچنین اپتومتریست‌ها بیشتر بر تشخیص و درمان مشکلات بینایی و تجویز عینک و لنزهای تماسی تمرکز دارند؛ در حالیکه چشم‌پزشک‌هاعلاوه بر تشخیص و درمان مشکلات بینایی، درمان‌های جراحی و مدیریت بیماری‌های پیچیده چشمی را نیز انجام می‌دهد.

در زمینه سوابق تحصیلی هم باید بگوییم که اپتومتریست دارای مدرک دکتری اپتومتری (OD) است که معمولاً چهار سال تحصیلات پس از دوره کارشناسی را شامل می‌شود. این درحالیست که یک چشم پزشک، مدرک پزشکی (MD) یا (DO) دارد که شامل چهار سال تحصیلات پزشکی و سپس چند سال آموزش تخصصی در زمینه چشم‌پزشکی است.

 

عینک طبی از کجا بخریم؟

حالا که تفاوت تخصص‌های مختلف چشم را گفتیم، باید بگوییم که در صورتی که چشم پزشک یا اپتومتریست، استفاده از عینک طبی را برای شما تشخیص داد، در اسرع وقت برای خرید عینک طبی اقدام کنید. زیرا ممکن است در صورت تاخیر در استفاده از عینک، چشم‌های شما ضعیف‌تر شوند. اگر برای خرید عینک باکیفیت و اورجینال با بهترین کیفیت دچار تردید هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت کورد اپتیک مراجعه و انواع عینک طبی و آفتابی را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از طریق این وبسایت سفارش دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *