آموزشی

تفاوت های فریم های عینک طبی مردانه و زنانه

difference-between-men-and-women-optical-glasses

آیا تابه‌حال موقعیتی را در یک مغازه عینک فروشی تجربه کرده‌اید که ندانید عینک انتخابی و مورد علاقه‌ شما برای مردان طراحی شده است یا زنان؟! برای مثال گاهی از یک فریم خوشتان می‌آید؛ اما در واقع نمی‌دانید که آیا این فریم برای جنسیت شما مناسب است یا خیر. البته معمولاً خجالت می‌کشیم که این موضوع را از مغازه‌دار بپرسیم؛ اما باید بدانید که شما در این شرایط تنها نیستید؛ چون امروزه با تحول دنیای مد و فشن، دانستن تفاوت بین عینک مردانه و زنانه می‌تواند برای بیشتر افراد بسیار چالش‌برانگیز باشد. بیشتر اوقات وقتی به یک عینک فروشی می‌روید، فریم‌هایی را می‌بینید که جنسیت ندارند. این گزینه‌ها باعث می‌شوند احساس کنید می‌توانید هر فریمی را بدون نگرانی در مورد اینکه برای کدام جنسیت طراحی شده‌اند انتخاب کنید. بااین‌حال، برخی از فریم‌ها واقعا جنسیت دارند؛ بنابراین بهتر است تفاوت های فریم های عینک طبی مردانه و زنانه را بدانید تا از دنیای مد و فشن عقب نمانید. با ما همراه باشید تا ببینیم عینک طبی مردانه و عینک طبی زنانه چه فرقی دارند و چگونه باید آن‌ها را شناسایی کنیم؟

difference-between-men-and-women-optical-glasses

دیدگاه های متفاوت درباره فریم های عینک طبی مردانه و زنانه

درست مانند هر چیز دیگری، عینک نیز در طول زمان شاهد تغییرات، اصلاًحات و تجدید نظرهای بسیاری در بحث طراحی بوده است. زمانی بود که مردم به‌سراغ مدل‌های ساده‌تر و موقرتر در بین عینک‌ها می‌رفتند، سپس زمانی فرارسید که مردم به‌دنبال فریم‌های بزرگ‌تر بودند و اکنون به‌نظر می‌رسد بیشتر مردم طرح‌های شیک و به‌روز را برای عینک‌های خود ترجیح می‌دهند. به‌طور مشابه، روندهای دنیای مد در انتخاب عینک‌های دو کانونی، عینک‌های رنگی و عینک‌های دارای نخِ نگهدارنده هم در طول زمان دستخوش تغییر بسیاری شده‌اند. این تغییرات، بی‌پایان هستند و همچنین همواره از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت خواهند بود. در واقع در انتخاب فریم عینک، همه چیز به سبک و روشی که می‌خواهید خودتان را آن‌گونه به جامعه معرفی کنید، ربط دارد.

دیدگاه اول: تقریباً چیزی به نام عینک زنانه و مردانه وجود ندارد!

مردان و زنان همیشه فردیت و داشتن یک سبک خاص در هر چیزی را دوست داشته‌اند. شلوار جین، کیف پول، مدل مو و هر چیز ظاهری دیگری، همیشه در افراد متفاوت مختلف است و انسان‌ها دوست دارند خود را به سبک خاص خود آراسته کنند. این موضوع تا حدی پیش رفته است که گاهی اوقات حتی هرگز کوچک‌ترین شباهتی در بین افراد با دو فرهنگ متفاوت پیدا نخواهید کرد. پس باید در همه چیز یک اصول منحصربه‌فرد و متمایز وجود داشته باشد، حتی در عینک آدم‌ها. در بیشتر موارد، عینک مردانه با عینک زنانۀ معمولی شکل متفاوتی دارند؛ اما بخش خنده‌دار در تفاوت های فریم های عینک طبی مردانه و زنانه این واقعیت است که امروزه تفاوت بین این عینک‌ها بسیار ظریف و جزئی شده است. در واقع الان شما باید خودتان بفهمید که آیا یک عینک خاص برای شما به‌عنوان یک مرد یا زن مناسب است یا نه!

همین جنبه تفاوت ظریف بین عینک‌های زنانه و مردانه، مزیتی را برایتان فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد از بین طیف وسیع‌تری از گزینه‌های موجود بتوانید برای خود یک عینک انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، اگر شما یک زن هستید و عینک‌های بدون لبه را بیشتر پسرانه و کمتر زنانه می‌دانید؛ اما پس‌از استفاده از آن، احساس می‌کنید که با شخصیت شما مطابقت دارد و به شما می‌آید، همیشه این اختیار را دارید که بدون هیچ فکری سراغ آن بروید. برعکس، اگر پسر هستید و از یک فریم که به‌نظرتان زنانه می‌آید خوشتان آمده، پس‌از امتحان‌کردن آن شاید به این نتیجه برسید که آن فریم اصلاً زنانه نبوده و برای شما مناسب است.

difference-between-men-and-women-optical-glasses

در واقع می‌خواهیم بگوییم که امروزه برای بسیاری از فریم‌ها، تفاوت بین مردانه و زنانه بودنشان آن‌قدر ناچیز شده است که هر کسی با توجه به استدلال خود می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. بدین‌ترتیب، برخی از افراد بر این عقیده هستند که واقعاً هیچ تفاوتی بین عینک مردانه و زنانه وجود ندارد و همیشه می‌توان بدون هیچ‌گونه تبعیض جنسیتی سراغ هر عینکی رفت. آن‌ها بر این عقیده هستند، ازآنجاکه همه عینک‌ها کم‌وبیش یکسان هستند و تنها تفاوت‌های جزئی آن‌ها در شکل، اندازه و رنگ آن‌ها است، پس واقعاً نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان عینک مردانه و زنانه طبقه‌بندی کرد. البته برای بچه‌ها، بدیهی است که این تفاوت بیشتر مشهود خواهد بود؛ زیرا شما اشکال جالب و متفاوتی را در قاب و رنگ عینک‌های بچه گانه می‌بینید؛ اما درغیراین‌صورت، چندان تفاوت بزرگی بین فریم‌های مد روز زنانه و مردانه وجود ندارد.

دیدگاه دوم: عینک‌ها جنسیت‌بندی دارند!

بااین‌حال، دستۀ بزرگ‌تری از مردم هنوز فکر می‌کنند که عینک‌ها جنسیت دارند و مردانه و زنانه هستند. افرادی که معتقدند انتخاب‌های مردانه و زنانه در عینک‌ها متفاوت هستند، بیان می‌کنند که زنان همیشه به‌دنبال طیف رنگی جذاب و عینک‌هایی با رنگ‌های روشن و سبک‌های جسورانه هستند و مردان همیشه فقط شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های ساده و موقر را در انتخاب فریم عینک ترجیح می‌دهند.

همچنین، تفاوت های فریم های عینک طبی مردانه و زنانه را در شکل‌ها و اندازه‌های آن‌ها هم می‌توان دید؛ زیرا به‌طور کلی، اندازه عینک‌های مردانه در مقایسه با عینک‌های زنانه کمی بزرگ‌تر است؛ چون معمولاً فاصله بین دو شقیقه در مردان بیشتر از زنان است. به‌همین‌دلیل بسیاری از آدم‌ها بسته به انتخاب و ترجیح شخصی، به‌سراغ عینک‌هایی می‌روند که به چشم زدنشان برای آن‌ها راحت و آسان‌تر است و به‌همین‌ترتیب و فقط با توجه به ابعاد، عینک‌ها را جنسیت‌بندی می‌کنند.

امروزه در بین مردم عادی (منظورمان افرادی هستند که به‌طور حرفه‌ای در دنیای مد و فشن فعال نیستند)، هنوز هم دیدگاه دوم بیشتر مورد پذیرش قرار دارد؛ یعنی مردم هنوز هم فکر می‌کنند که عینک‌ها باید براساس جنسیت افراد انتخاب شوند. با درنظرگرفتن این دیدگاه، بیایید ببینیم تفاوت های فریم های عینک طبی مردانه و زنانه چیستند؟ البته قبول داریم که خرید عینک طبی مردانه نسبت به خرید عینک طبی زنانه، زمان کمتری را می‌طلبد.

تفاوت فریم های عینک طبی مردانه و عینک طبی زنانه چیست؟

استفاده از عینک مردانه برای خانم‌ها غیرعادی نیست و بالعکس؛ اما آیا می‌دانید چرا انواع مختلفی از عینک وجود دارد؟ در بیشتر موارد، تفاوت بین عینک‌های مردانه و زنانه به‌دلیل ویژگی‌های مختلف صورت براساس جنسیت تعیین می‌شود. به‌طور کلی، مردان نسبت به زنان صورت‌های عریض‌تر و بلندتر و به‌همین‌دلیل به قاب بزرگ‌تری نیاز دارند.

difference-between-men-and-women-optical-glasses

عینک‌های مردانه بیشتر زاویه‌دار هستند، درحالی‌که عینک‌های زنانه گردتر هستند. این موضوع به این دلیل است که مردان عموماً چهره‌های کشیده‌تری نسبت به زنان دارند. مردان همچنین معمولاً بینی‌های پهن‌تر و پیشانی‌های بزرگ‌تری نسبت به زنان دارند؛ به این معنی که عینک آن‌ها اغلب به بازوها و شقیقه‌های پهن‌تر و همچنین پدهای بینی قوی‌تر نیاز دارد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین تفاوت های فریم های عینک طبی مردانه و زنانه را با هم مرور می‌کنیم.

تفاوت فریم‌ها با روند صنعت مد و فشن

روند مد نقش بسزایی در تفاوت عینک‌های زنانه و مردانه دارد. طراحان و برندهای عینک اغلب مجموعه‌های منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کنند که هرکدام ترجیحات جنسیتی خاصی را هدف قرار می‌دهند. این روندها در طول زمان تغییر می‌کنند و می‌توانند بر انتخاب فریم برای زنان و مردان تأثیر بگذارند.

برای خانم‌ها، روند فعلی قاب عینک ممکن است شامل فریم‌های چشم گربه‌ای، شکل‌های مربعی بزرگ یا طرح‌های الهام‌گرفته از عینک‌های دهه هفتاد میلادی باشد. این سبک‌ها بر روی زنانگی و تقویت ویژگی‌های صورت تمرکز دارند. برای آقایان، گرایش‌های محبوب عینک ممکن است شامل قاب‌های سبک هوانوردی، اشکال مستطیلی یا فریم‌های گرد با الهام از عینک‌های کلاسیک باشد. هدف این طرح‌ها، اغلب داشتن ظاهری شیک و مردانه و عینکی است که برای مناسبت‌های مختلف مناسب باشد.

متریال قاب

فریم عینک‌های مردانه و زنانه با انواع متریال تولید می‌شوند. به‌طور کلی، قاب‌های مردانه از فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند، درحالی‌که فریم‌های زنانه از استات، فلز یا حتی تیتانیوم ساخته می‌شوند. اینکه آیا چیزی سبک وزن مانند تیتانیوم یا بادوام‌تر مانند فلز را ترجیح می‌دهید به شما بستگی دارد؛ اما ما توصیه می‌کنیم ماده‌ای را انتخاب کنید که با سبک زندگی‌تان مطابقت داشته باشد. برای مثال، اگر معمولاً عینک از دستتان به زمین می‌افتد، مواد محکم‌تری مثل فلزات را انتخاب کنید.

تفاوت در رنگ و اندازه

از نظر استایل و عملکرد، تفاوت‌های عمده‌ای بین عینک‌های مردانه و زنانه وجود دارد. برای مثال، قاب‌های مردانه در طیف وسیعی از رنگ‌های ثابت مانند مشکی، قهوه‌ای و خاکستری هستند. عینک‌های زنانه بیشتر در رنگ‌های روشن مانند قرمز و صورتی موجود است. علاوه‌بر تفاوت‌های رنگی، بیشتر خانم‌ها فرم‌های گردتر را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که بیشتر آقایان به سبک‌های زاویه‌دار علاقه دارند.

difference-between-men-and-women-optical-glasses

بیشتر مردان از عینک‌های سایز کوچک تا متوسط استفاده می‌کنند، درحالی‌که بیشتر زنان از فریم‌های بزرگ تا بسیار بزرگ استفاده می‌کنند. همچنین معمولاً مردان به هر دلیلی چشم‌هایشان بیش‌از خانم‌ها ضعیف می‌شود؛ بنابراین عینک آن‌ها باید بتواند شیشه‌های بزرگ‌تر را تحمل کند.

شکل صورت

وقتی صحبت از عینک مردانه و زنانه می‌شود، تناسب مهم‌ترین بخش است. فریم‌های مردانه معمولاً کوچک‌تر هستند تا با طیف وسیع‌تری از اشکال صورت مطابقت داشته باشند، درحالی‌که عینک‌های زنانه اغلب بزرگ‌تر هستند. حتی برخی از شرکت‌ها، عرض لنزهای متفاوتی را برای مردان نسبت به زنان ارائه می‌دهند. به‌این‌ترتیب، مردان می‌توانند لنز تجویزی که با شکل چشم یا سرشان، تطابق بیشتری را دارد دریافت کنند.

هنگام سفارش آنلاین یا تلفنی عینک، مطمئن شوید که این اندازه‌ها را درنظر گرفته‌اید. اگر در مورد لنزهای خود سؤالی دارید، همیشه با اپتومتریست خود مشورت کنید. او همچنین به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه چیزی با نیازهای اصلاح بینایی و سبک زندگی شما مطابقت دارد.

 

سخن پایانی

با اینکه عینک‌ها را می‌توان به دو نوع مردانه و زنانه تقسیم کرد؛ اما انتخاب مدل عمدتاً براساس نیازهای زیبایی‌شناختی افراد مختلف است. مردان معمولاً فقط عینک مردانه می‌زنند؛ اما خانم‌ها اصولاً انتخاب‌های بیشتری دارند. به‌عنوان یک زن، اگر دوست دارید استایل‌های مردانه بزنید یا استایل‌های مردانه برای شما مناسب‌تر هستند، طبیعتاً می‌توانید چنین فریم‌هایی را انتخاب کنید. علاوه‌براین، تفاوت های فریم های عینک طبی مردانه و زنانه در بسیاری از ترندهای جدید مد و فشن، ناچیز شده است و بسیاری از محصولات، دارای سبک یکسانی برای زنان و مردان هستند؛ یعنی یا تفاوت‌های کمی دارند یا کاملاً یکسان هستند و محدودیت‌های زیادی برای استفادۀ آقایان و بانوان ندارند. فقط پیش‌از خرید عینک جدید حتماً برای اپتومتری به یک بینایی‌سنجی مراجعه کنید. در صورت خرید اینترنتی عینک، باید نسخه‌ای که حاوی نوع و میزان ضعف هرکدام از چشمان شما است را ارائه دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *