آموزشی

۳ تفاوت بین عینک طبی و عینک مطالعه 

چشم‌ها، به‌عنوان مهم‌ترین عضو بدن انسان، نقش مهمی در کیفیت زندگی افراد دارند. خرید عینک مناسب، به شما کمک می‌کند تا با مشکلات بینایی خود، راحت‌تر کنار بیایید و استفاده از عینک، برایتان خوشایند‌تر به‌نظر برسد. عینک‌های طبی و عینک‌های مطالعه، دو نوع متفاوت در دنیای عینک هستند که برای مشکلات مختلف بینایی، استفاده می‌شوند. از عینک طبی، برای بهبود دید فرد و از عینک مطالعه، فقط برای انجام کارهای نزدیک به چشم مانند مطالعه استفاده می‌شود. هنگامی که، شما غیرآگاهانه دست به خرید عینک بزنید، انتخاب درستی نخواهید داشت. در این صورت، کم‌کم شروع به نادیده‌گرفتن تغییرات بینایی خود می‌کنید و دلایل و بهانه‌های مختلفی را برای استفاده‌نکردن از عینک در ذهن خودتان می‌سازید؛ بنابراین، انتخاب درست بین انواع عینک‌ها مانند عینک مطالعه یا عینک طبی، در بهبود بینایی شما تأثیر زیادی خواهد داشت. در ادامه به بررسی سه تفاوت عینک طبی و عینک مطالعه می‌پردازیم. بررسی این موضوع، به شما کمک می‌کند تا انتخاب و خرید عینک طبی یا عینک مطالعه برایتان آسان‌تر شود. پس با ما همراه باشید.

The difference between prescription glasses and reading glasses

عینک مطالعه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بسیاری از افراد، عینک طبی و عینک مطالعه را یکی می‌دانند؛ اما کارایی این دو نوع عینک، متفاوت است و دانستن تفاوت آن‌ها، به شما کمک می‌کند تا مشکلات بینایی خود را زودتر حل کنید. به‌همین‌دلیل، در ادامه به بررسی عمده تفاوت عینک طبی و عینک مطالعه می‌پردازیم تا انتخاب صحیح و آسان‌تری داشته باشید.

 

از عینک مطالعه، جهت بهبود بینایی افرادی استفاده می‌شود که دچار پیری چشم هستند. پیرچشمی، در بیشتر بزرگسالان بین سنین ۳۵ تا ۴۵ سال مشاهده می‌شود و انجام کارهای نزدیک را برای آن‌ها، مانند مطالعه یا استفاده از رایانه دشوار می‌کند. هرچند که این مشکل، ممکن است در سنین پایین‌تر نیز افراد را درگیر کند. با بروز پیرچشمی، عدسی چشم، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین، تمرکز بر روی اشیاء نزدیک دشوارتر می‌شود و شما برای انجام‌ همان کارهایی که در گذشته به‌راحتی انجام می‌دادید، به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت. از علائم رایج پیرچشمی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی چشم؛
  • سردردهای مداوم؛
  • تاری دید؛
  • چشمان اشک‌آلود؛
  • سوزش چشم.

 

بسیاری از افرادی که پس‌از رسیدن به ۴۰ سالگی، با مشکلات ناشی از پیرچشمی مواجه می‌شوند، استفاده از عینک مطالعه را به‌دلیل ترس از بدترشدن بینایی خود، یا وابستگی به عینک به تأخیر می‌اندازند. آن‌ها به‌جای استفاده از عینک، متن را از چشم‌های خود دور می‌کنند و برای واضح‌دیدن، به چشمانشان فشار زیادی وارد می‌کنند. باید بدانید که پیری چشم، یک بیماری پیش‌رونده است و در نهایت، استفاده از عینک مطالعه، با وجود چنین مشکلاتی ضروری می‌نماید. 

The difference between prescription glasses and reading glasses

عینک طبی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

عینک‌های طبی به‌طور خاص، در جهت بهبود اختلال‌های بینایی افراد طراحی شده است و از آن‌ها، برای درمان مشکلات مختلف چشم‌ استفاده می‌شود. برخلاف عینک مطالعه که ممکن است بدون نیاز به نسخه تهیه شود، برای تهیه عینک طبی، مراجعه به چشم‌پزشک الزامی است.

به‌دلیل استفاده از مواد اولیه، لنزها و فریم‌های باکیفیت‌تر در ساخت عینک‌های طبی، این محصول، قیمت بالاتری نسبت به عینک مطالعه دارد. این مدل از عینک‌ها، در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، از جمله عینک طبی مردانه و عینک طبی زنانه به بازار عرضه می‌شوند.

برای داشتن یک انتخاب صحیح و اصولی، لازم است که علاوه‌بر دانستن سه تفاوت عینک طبی و عینک مطالعه، به‌طور خاص با کاربردهای این دو نوع عینک آشنا شوید. به‌طور کلی، کاربرد اصلی عینک مطالعه، دیدن واضح اشیاء نزدیک به چشم و راحتی مطالعه است؛ اما کاربرد عینک طبی، اصلاح مشکلات مختلف بینایی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم یا پریسبیوپیا است.

عینک طبی و عینک مطالعه چه فرقی دارند؟

استفاده از عینک، یکی از رایج‌ترین روش‌های اصلاحی برای افرادی است که در سنین مختلف، با مشکلات بینایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. لنزهای ویژه به‌کاررفته در عینک‌ها، می‌توانند کیفیت زندگی افراد را به میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشند و به آن‌ها این امکان را بدهند که جهان پیرامون را واضح‌تر مشاهده کنند.. دو مورد از رایج‌ترین عینک‌ها، عینک‌های مطالعه و عینک‌های طبی هستند که هرکدام از آن‌ها با توجه به کاربرد خود، از میزان فشار چشم، جهت تمرکز بر روی اشیاء می‌کاهند. اگرچه هدف از طراحی هر دو عینک، بهبود بینایی افراد است؛ اما با هم تفاوت‌هایی نیز، دارند؛ بنابراین، دانستن تفاوت عینک طبی و عینک مطالعه اهمیت زیادی دارد.

عینک مطالعه، معمولاً برای کسانی است که دچار پیری چشم هستند. همان‌طور که پیش‌تر بررسی کردیم، پیری چشم، با افزایش سن به‌وجود می‌آید و در آن، عدسی چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دید نزدیک فرد، کاهش پیدا می‌کند. شکل شیشۀ این نوع عینک، محدب است تا اجسام نزدیک، واضح‌‌تر دیده شوند.

عینک‌های مطالعه در انواع مختلفی موجود هستند و شما می‌توانید بدون نیاز به داشتن نسخه، آن‌ها را تهیه کنید. دقت داشته باشید که احتمال خطا در خرید عینک‌های بدون نسخه بسیار زیاد است و احتمال دارد که مشتری، عینک متناسب با چشم‌های خود را پیدا نکنید. ازطرف‌دیگر، کیفیت لنزهای عینک‌های مطالعه بدون نسخه، مانند عینک‌هایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، نخواهد بود؛ اما در ادامۀ بررسی تفاوت عینک طبی و مطالعه، باید به ویژگی‌های عینک طبی بپردازیم.

The difference between prescription glasses and reading glasses

عینک‌های طبی به‌طور خاص برای افرادی طراحی شده‌اند که دچار مشکلاتی مانند نزدیک‌بینی یا دوربینی هستند. برای تهیه این عینک‌ها، مراجعه به چشم‌پزشک ضروری است. کاربرد اصلی عینک‌های طبی، بهبود بینایی افراد و وضوح بیشتر در دید آن‌ها است. به‌طور خلاصه، سه تفاوت عینک طبی و عینک مطالعه عبارت‌اند از:

  • زمان استفاده: از عینک‌های طبی، باید به‌طور روزانه جهت بهبود مشکلات مختلف بینایی استفاده کرد؛ اما از عینک مطالعه، فقط در زمان کار با رایانه، مطالعه یا دیدن اشیاء نزدیک استفاده می‌شود. با توجه به این تفاوت، نوع فریم این عینک‌ها نیز، متفاوت خواهد بود.
  • کاربرد عینک‌ها: ممکن است از عینک‌های طبی، به‌منظور اصلاح مشکلات مختلف بینایی استفاده شود؛ اما از عینک مطالعه فقط در فواصل کوتاه و در زمان انجام کارهای نزدیک مانند مطالعه یا کار با گوشی و رایانه استفاده می‌شود.
  • نوع عدسی به‌کاررفته در عینک‌ها: نوع عدسی عینک‌های طبی، با توجه به نیاز افراد و به پیشنهاد چشم‌پزشک انتخاب می‌شود؛ اما در عینک‌های مطالعه، از لنزهایی استفاده می‌شود که کیفیت دید فرد را هنگام انجام کارهای نزدیک افزایش می‌دهد. لنزهای به‌کاررفته در عینک مطالعه، قدرت بزرگ‌نمایی بیشتری نسبت به عینک‌های طبی دارند.

 

سخن پایانی

استفاده از عینک متناسب با مشکل چشم‌هایتان، به شما در بهبود بینایی، کمک زیادی می‌کند. عمده تفاوت عینک طبی و عینک مطالعه، کاربرد آن‌ها است. از عینک‌های طبی به‌منظور بهبود مشکلات مختلف مانند دوربینی، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم استفاده می‌شود. در حالی که، عینک‌های مطالعه، تنها با بزرگ‌نمایی‌کردن، به واضح‌تر‌شدن دید افرادی که دچار پیری چشم هستند، کمک می‌کنند. شما با درنظرگرفتن مواردی که توضیح دادیم، انتخاب بهتری خواهید داشت. دقت داشته باشید که مراجعه به چشم‌پزشک نه‌تنها کمک می‌کند که عینک مناسب با مشکلات چشم‌های خود را پیدا کنید، بلکه معاینه‌ چشم‌ها در فواصل زمانی منظم، به مراقبت بهتر از آن‌ها کمک می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *