آموزشی

نکات کلیدی برای انتخاب بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی

شاید بسیاری از رانندگان متوجه این موضوع نباشند که برخی از مدل‌های عینک آفتابی برای استفاده در پشت فرمان خودرو مناسب نیستند؛ چون برخی از آن‌ها ممکن است اجازه ورود نور کافی به چشم را ندهند و دید را مختل کنند و برخی دیگر ممکن است رنگ لنز خاصی داشته باشند که روی طیف و کنتراست رنگ‌های قابل تشخیص برای راننده تأثیر منفی بگذارند. در این مقاله قصد داریم درمورد بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی در روز و شب و همچنین سایر عوامل دخیل در حصول اطمینان از اینکه عینک آفتابی شما خطر ایجاد تصادفات جاده‌ای را افزایش نمی‌دهد، بحث کنیم. درواقع راهنمایی‌های لازم و کافی درمورد انتخاب سبک قاب و لنز،‌ تراکم رنگ عدسی، پوشش روی لنز عینک و علائم ایمنی را به شما می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

sunglasses-for-driving

راهنمای انتخاب بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی در طول روز 

خرید یک عینک آفتابی مناسب برای رانندگی واجب است؛ اما برای خرید این عینک باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه مفصل راجع به این نکات خواهیم گفت. 

بهترین عینک‌ها براساس مدل فریم عینک

هنگامی که در حال رانندگی هستید، موضوع بسیار مهم این است که دید محیطی شفاف و کاملی داشته باشید و همچنین چشم‌های شما در برابر نور خورشید محافظت شوند. فریم‌های بزرگ، که توسط افراد مشهوری مانند ویکتوریا بکهام و پاریس هیلتون معروف شده‌اند، مناسب رانندگی نیستند؛ چون دید محیطی شما را مسدود می‌کنند و خطر تصادف را افزایش می‌دهند.

عینک‌های آفتابی با لنزهای بزرگ و فریم باریک مانند عینک‌های خلبانی، با افزایش دید محیطی و درعین‌حال محافظت از چشمان شما در برابر نور خورشید، برای رانندگی مناسب‌تر هستند. 

انتخاب فریم مناسب برای عینک آفتابی عامل مهمی ‌برای افزایش ایمنی است. همچنین اگر ثابت شود عینک آفتابی شما در تصادف نقش داشته است، ممکن است جریمه نیز شوید. اگرچه هیچ دستورالعمل خاصی برای انتخاب فریم عینک آفتابی مناسب وجود ندارد؛ اما به شما توصیه می‌کنیم که از عینکی استفاده کنید که به شما این امکان را بدهد که همه زوایای جاده را به‌وضوح ببینید.

sunglasses-tips-for-driving

بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی براساس رنگ لنز

رنگ‌های مختلف لنز تاثیر بسزایی بر میزان نور مرئی که می‌تواند به چشم‌ها برسد، دارند و همچنین تعیین می‌کنند که یک فرد چگونه می‌تواند رنگ‌های خاص را ببیند و میزان کنتراست تصاویر و رنگ‌ها چگونه هستند. انتخاب لنزهای رنگی نامناسب می‌تواند تأثیری منفی بر نحوه دیدن علائم جاده‌ها و چراغ‌های راهنمایی رانندگی و تشخیص خطرات احتمالی داشته باشد.

تحقیقات ‌نشان می‌دهد که معمولاً نباید از لنزهای صورتی، آبی و سبز در حین رانندگی استفاده کرد؛ زیرا می‌توانند چراغ‌های قرمز را غیرقابل تشخیص کنند. البته این قاعده برای عینک‌های آفتابی که به این رنگ‌ها هستند، ولی برچسب استاندارد ایمنی برای رانندگی دارند، مستثنی است.

رنگ لنز بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی، خاکستری و قهوه‌ای (با پوشش پلاریزه) هستند؛ زیرا خنثی هستند و هنگام استفاده، نوع رنگ‌ها را تغییر نمی‌دهند. بسیاری از عینک‌های آفتابی که به‌طور خاص برای رانندگان طراحی شده‌اند دارای لنزهای زرد و خردلی هستند که می‌تواند به افزایش کنتراست و وضوح تصویر کمک کند.

بهترین عینک‌های آفتابی براساس‌ تراکم رنگ لنز

بعد از انتخاب رنگ مناسب برای لنزِ بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی، ‌تراکم رنگ یکی دیگر از نکات حائز اهمیت است. این ‌تراکم رنگ از صفر (روشن) تا 4 (بسیار تاریک) درجه‌بندی می‌شود و مهم‌‌‌‌ترین عامل برای تعیین میزان نوری است که می‌تواند به چشم برسد. به‌عنوان مثال، دو عینک آفتابی مشابه با لنزهای خاکستری، اگر دارای درجه‌بندی تراکم متفاوتی باشند، به یک اندازه از ورود نور به چشم فرد جلوگیری نمی‌کنند.

sunglasses-tips-for-driving

قانوناً تمام عینک‌های آفتابی باید با شماره‌ تراکم قابل اجرا علامت‌گذاری شوند. برای انتخاب صحیح‌تر در ادامه می‌توانید کلاس هر سطح از ‌تراکم رنگ عینک را مشاهده کنید:

  • کلاس صفر (روشن): انتقال نور 80 تا 100 درصد، مناسب برای رانندگی در روز یا شب؛
  • کلاس 1 (سبک): انتقال نور 43 تا 80 درصد، مناسب برای رانندگی در طول روز در نور کم خورشید؛
  • کلاس 2 (متوسط): انتقال نور 18 تا 43 درصد، مناسب برای رانندگی در طول روز در نور متوسط خورشید؛
  • کلاس 3 (تیره): انتقال نور 8 تا 18 درصد، مناسب برای رانندگی در طول روز در نور شدید خورشید؛
  • کلاس 4 (خیلی تیره): انتقال نور 3 تا 8 درصد، در شرایط فوق العاده روشن (ارتفاعات زیاد) استفاده می‌شود؛ اما برای رانندگی در روز یا شب مناسب نیست.

می‌توانید ببینید که عینک‌های آفتابی با انتقال نور 3 تا 8 درصد (کلاس 4) هرگز نباید پشت فرمان استفاده شوند، درحالی‌که کلاس صفر فقط در روزهای ابری یا برای رانندگی در شب مفید است. رانندگی با استفاده از عینک آفتابی با ‌تراکم رنگ نادرست می‌تواند تمرکز شما را کاهش دهد یا باعث خواب‌آلودگی شود که در نتیجه، خطر تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

لنزهای حساس به نور (فتوکرومیک) مناسب رانندگی نیستند

درحالی‌که بسیاری از افراد دوست دارند از عینک آفتابی با لنزهای حساس به نور یا همان فتوکرومیک استفاده کنند، که ‌تراکم رنگ را بسته به درجه قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش تغییر می‌دهد، لنزهای فتوکرومیک استاندارد یا Transitions، برای استفاده در ماشین مناسب نیستند. لنزهای فتوکرومیک به‌ این ‌دلیل مناسب نیستند که وجود شیشه جلو می‌تواند تا 40 درصد از نور UV را مسدود کند و سرعت تغییر رنگ لنزها را به‌ تاخیر بیندازد؛ به این معنی که رانندگان ممکن است تصاویر را خیلی روشن یا خیلی تاریک ببینند.

البته اخیراً لنزهای فتوکرومیکی طراحی شده‌اند که به‌طور خاص برای استفاده در پشت شیشه ماشین هنگام رانندگی، مناسب و ایمن هستند و اگر در روز و در معرض نور خورشید رانندگی می‌کنید، این لنزها عالی هستند.

sunglasses-tips-for-driving

لنزهای مدرج انتخاب خوبی برای رانندگی هستند

لنزهای مدرج درجه ‌تراکم رنگ خوبی دارند و برای استفاده در حین رانندگی مناسب هستند. این لنزهای مدرج دارای رنگ تیره‌تری در بالای لنز نسبت به پایین هستند. این بدان معنی است که شما همچنان می‌توانید جلو را درحالی‌که چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت می‌شود، به‌وضوح ببینید. لنزهای مدرج بیشتر زمانی که خورشید در بلندی آسمان قرار دارد مناسب هستند؛ اما زمانی که خورشید به پایین می‌آید کارایی خود را از دست می‌دهند.

حالا که با بهترین عینک آفتابی مناسب رانندگی در طول روز آشنا شدید، بهتر است بدانید که هنگام خرید عینک آفتابی باید به علامت “CE” که معمولاً در روی یکی از دسته‌های عینک دیده می‌شود، توجه کنید. این بدین معناست که لنزها مطابق با استاندارد اروپایی BS EN 1836:2005 هستند و بنابراین محافظت کافی در برابر اشعه ماوراءبنفش دارند.

راهنمای انتخاب عینک مناسب رانندگی در شب 

در ادامه بد نیست که بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی در شب را نیز بررسی کنیم؛ زیرا دید واضح، عامل کلیدی برای رانندگی ایمن در جاده است. رانندگی در روز به‌اندازه کافی سخت است؛ اما هنگامی که صحبت ازرانندگی در شب می‌شود، داستان متفاوت می‌شود. رانندگی در تاریکی می‌تواند چندین جنبه از دید شما از جمله تشخیص رنگ، دید محیطی و درک تصاویر را به خطر بیندازد. بااین‌حال، رایج‌ترین مشکل رانندگی در شب، تشعشع نور است که با دید شما تداخل پیدا می‌کند و زمان واکنش شما را کاهش می‌دهد. چند نکته برای کمک به رانندگی در شب و انتخاب عینک مناسب وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

راه‌هایی برای بهبود دید در شب

دید در شب را می‌توان با چندین روش بهبود بخشید: 

  • آهسته‌تر رانندگی کنید؛
  • فاصله با سایر خودروها را حفظ کنید؛
  • قسمت بیرونی خودرو (شیشه جلو، شیشه‌ها، آینه‌ها، چراغ‌های جلو) را تمیز کنید؛
  •  به چشمانتان اجازه دهید تا با درجه روشنایی شب سازگار شوند؛
  • خاموش‌کردن چراغ‌های کابین یا کاهش نور داخلی و اجتناب از خیره‌شدن به چراغ‌های جلوی خودروهای روبه‌رو؛

همگی نکات بسیار موثری در مبارزه با تشعشع نور در شب هستند. 

عینک اشتباه را برای رانندگی در شب انتخاب نکنید

ممکن است تبلیغاتی را دیده باشید که ادعا می‌کنند عینک آفتابی با رنگ زرد به دید شما در شب نیز کمک می‌کند؛ اما این تصور اشتباه است. لنزهای زرد، شدت نور اشیا را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند اشیاء را در تاریکی تشخیص دهید؛ اما درنتیجه با کاهش میزان نوری که به چشم می‌رسد دیدن آن را دشوار می‌کند و می‌تواند برای رانندگی در شب خطرناک باشد؛ بنابراین استفاده از عینک با لنز زرد هنگام رانندگی در شب نه‌تنها عملکرد شما را بهبود نمی‌بخشد، بلکه ممکن است دید شما را ضعیف‌تر نیز کند.

بهترین عینک برای رانندگی در شب

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به یک چشم پزشک مراجعه کنید. بسیاری از افرادی که فکر می‌کنند دیدشان خوب است بعد از مراجعه به چشم‌پزشک متوجه می شوند که با عینک جدید درشب چقدر واضح‌تر می‌توانند ببینند. حتی مقدار کمی ‌اصلاح عیوب انکساری چشم می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در دید شما ایجاد کند.

ازطرف‌دیگر، بهترین عینک های آفتابی برای رانندگی با لنزهای با پوشش آنتی‌رفلکس (AR) را انتخاب کنید تا به بهترشدن دید شما هنگام رانندگی در شب کمک کند. این لایه نازک، بازتاب داخلی لنزها را کاهش و دید را افزایش می‌دهد. 

برای برخی از افراد ممکن است این سوال پیش آید که حتی اگر نیازی به اصلاح بینایی و استفاده از عینک طبی نداشته باشند، باز باید لنزهای شفاف با پوشش آنتی‌رفلکس را برای رانندگی در شب خریداری کنند؟

پاسخ منفی است؛ پوشش AR فقط مانع از شکست نور و بازتاب آن از سطح عدسی عینک می‌شود. استفاده از لنزهای بدون نسخه با پوشش AR هیچ مزیتی ندارند.

سخن پایانی

بهترین عینک آفتابی مردانه یا عینک آفتابی زنانه برای رانندگی در طول روز و شب، می‌تواند به دید واضح‌تر شما از جاده، علایم رانندگی، ماشین های اطراف و متقابل کمک کند و در نتیجه باعث کاهش چشم‌گیر تصادفات جاده‌ای شود.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *