آموزشی

۱۰ سوال رایج برای خرید عینک آفتابی

common-question-for-buying-sunglasses

چشم‌ها و سلامت آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. کوچک‌ترین آسیبی به آن‌ها می‌تواند زندگی شما را مختل کند؛ بنابراین باید دائماً از آن‌ها به‌خوبی مراقبت کنید. یکی از راه‌های مراقبت از چشم‌ها، استفاده از عینک آفتابی است. عینک‌های آفتابی حرفه‌ای و اصل می‌توانند در بالاترین سطح ممکن از چشمان شما در برابر پرتوهای زیان‌بار خورشید محافظت کنند. پیش‌از خرید عینک آفتابی پیشنهاد می‌کنیم به چند نکتۀ مهم و پاسخ پرسش‌های‌ رایجی که احتمالاً برای شما هم به وجود آمده است، توجه کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چرا استفاده از عینک آفتابی لازم است؟

نور خورشید قدرت بسیار زیادی دارد و پرتوهای آن می‌توانند برای پوست و چشم مضر باشند. به‌خصوص پرتوهای UVB و UVA که آسیب شدیدی را به چشم وارد می‌کنند. راه مقابله با این پرتوها و دورماندن از آسیب‌ آن‌ها استفاده از عینک‌های آفتابی اصل و حرفه‌ای است تا از چشمان شما در مقابل نور مضر خورشید محافظت کنند. علاوه‌براین، استفاده و خرید عینک آفتابی مناسب می‌تواند باعث جلوگیری از پیری زودرس شود؛ چراکه پرتوهای نور خورشید، پوست اطراف چشمان شما را نیز چروک و لک‌دار می‌کنند و عینک آفتابی با سایز مناسب می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد.

عینک آفتابی چگونه می‌تواند از چشم‌ها محافظت کند؟

عینک‌های آفتابی به‌کمک یک پوشش آینه‌ای از چشم شما محافظت می‌کنند. در حقیقت یک لایۀ محافظ مخصوص روی عدسی عینک‌های دودی وجود دارد که اشعه مضر خورشید را درست مانند یک آینه، بازتاب می‌دهد و از رسیدن آن به شبکیۀ چشم جلوگیری می‌کند.

مزیت استفاده از عینک آفتابی در شب چیست؟

تا به حال دقت کرده‌اید برخی از افراد در شب هم عینک آفتابی می‌زنند؟ آیا با تعجب به آن‌ها نگاه می‌کنید یا دلیل کارشان را ‌را می‌دانید؟ جالب است بدانید این کار دلیل علمی دارد و حتی توصیه می‌کنیم شما هم آن را امتحان کنید؛ زیرا شب‌ها زمانی که نور لامپ‌ها زیادتر از طول روز می‌شود و در واقع شبکیه چشم، نور بیشتری را دریافت می‌کند، دید چشم کم می‌شود. شما می‌توانید به‌کمک یک عینک آفتابی مناسب، شدت نور واردشده به چشم را کاهش دهید. هرچند توصیه می‌کنیم اگر در طول شب قصد رانندگی دارید، از عینک‌های آفتابی استفاده نکنید، مگر اینکه به توصیۀ یک متخصص بتوانید عینک مخصوص رانندگی دید در شب را خریداری کنید. سایر عینک‌ها، دید شما را در طول شب کاهش می‌دهند و می‌توانند موجب تصادف شوند. توصیۀ دیگر ما برای خرید عینک‌های آفتابی مخصوص شب این است که به‌هیچ‌وجه سراغ آن دسته از عینک‌هایی که عدسی‌شان رنگ زرد یا خردلی دارد نروید! درست است که این عینک‌ها برای استفاده در روز یک گزینه ایدئال و مناسب هستند ( با بالابردن کنتراست و دقت دید شما)؛ اما برای استفاده در شب موجب ایجاد مشکلات فراوانی می‌شوند.

common-question-for-buying-sunglasses

کدامیک از قاب های عینک آفتابی بهتر است؟

انتخاب نوع فریم و قاب عینک آفتابی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه می‌تواند به‌طورکلی قیافه و حتی استایل شما را تحت تأثیر قرار دهد. توصیه می‌کنیم در خرید عینک آفتابی، حتماً فریم‌هایی را انتخاب کنید که با فرم صورتتان تناسب دارند و علاوه‎براین، هنگام استفاده از آن‌ها اذیت نمی‌شوید. فرم صورت شما می‌تواند دایره‌ای، قلبی، بیضی، مربعی، مثلثی، زاویه‌دار و … باشد. شما باید بتوانید با نظر خودتان و یا به‎کمک دیگران، مناسب‌ترین فریم برای صورت خود را پیدا کنید. برای مثال، عینک‌های آفتابی گرد برای صورت‌های گرد، چندان مناسب نیستند. این افراد باید سراغ عینک‌هایی بروند که کمی به صورتشان زاویه بدهد. برعکس، کسانی که صورت مستطیلی‌شکل دارند مناسب‌ترین گزینه برای عینک‌های گرد یا بیضی محسوب می‌شوند. همچنین راحتی شما هنگام استفاده از عینک آفتابی نیز اهمیت زیادی دارد. این که عینک به صورتتان فشار وارد کند اصلاً خوشایند نیست؛ زیرا هم موجب ناراحتی‌ شما هنگام استفاده از عینک می‌شود و هم رد بدنۀ عینک روی صورت شما باقی می‌ماند. عینک باید کاملاً متناسب با ابعاد صورتتان باشد. هم فشاری به شما وارد نکند و هم آن‌قدر بزرگ نباشد که به‌راحتی جا‌به‌جا شود.

جنس فریم عینک نیز فاکتور دیگری است که شما را در انتخاب بهتر کمک می‌کند. شما می‌توانید بین فریم‌های پلاستیکی و فریم‌های فلزی یک گزینه را انتخاب کنید. فریم‌های فلزی عموماً سبک‌تر هستند و طراحی‌شان ظرافت بیشتری دارد. در مقابل، فریم‌های پلاستیکی یا کائوچویی مقاومت بسیار بالاتری دارند و برای برخی از استایل‌ها، جذابیت بیشتری خواهند داشت. در نهایت فرقی ندارد که بخواهید عینک آفتابی زنانه بخرید یا عینک آفتابی مردانه! برای انتخاب فریم مناسب همه چیز به سلیقۀ شما بستگی دارد.

عینک آفتابی باید چه اندازه‌ای داشته باشد

هنگام خرید و انتخاب عینک آفتابی حتماً اندازه آن را مد نظر داشته باشید. این فاکتور نه فقط در زیبایی که در سلامتی شما هم تأثیرگذار است؛ اما چگونه؟ عینکی که متناسب فرم و ابعاد صورت شما باشد می‌تواند از چشم‌ها و پوست دور چشم در برابر تابش نور خورشید محافظت کند؛ ولی اگر برای مثال، سایز عینکی که خریداری می‌کنید برایتان کوچک باشد، از پوست اطراف چشمتان محافظت نخواهد کرد و نشانه‌های پیری زودرس و چروک‌شدن دور چشم به‌زودی نمایان خواهد شد.

عینک آفتابی تیره بهتر است یا روشن؟

این مسئله که عینک آفتابی تیره بهتر است یا روشن برای بسیاری دغدغه ایجاد می‌کند؛ اما جالب است بدانید تیره یا روشن‌بودن عدسی در مقاومت آن در برابر تابش نور خورشید، نقشی نخواهد داشت. انتخاب رنگ عینک آفتابی مسئله‌ای کاملاً شخصی است و به سلیقه و استایل شما باز می‌گردد. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از عینک‌های آفتابی تیره‌تر استفاده کنند تا با هر استایلی ست شود؛ اما برخی دیگر ترجیحشان عینک‌هایی با عدسی‌های رنگی، مانند قرمز، زرد، آبی، سبز و … است. خیلی نگران نباشید! رنگ‌های عدسی عینک، بیشتر از لحاظ زیبایی اهمیت دارند و تنها تفاوت کیفی رنگ عدسی‌ها در میزان کنتراستی است که ایجاد می‌کنند. برای مثال عدسی‌های زرد یا صورتی، کنتراست و دقت دید را افزایش می‌دهند و به‌همین‌علت شفاف‌تر هستند.

common-question-for-buying-sunglasses

تفاوت عینک آفتابی UV400 با پلاریزه چیست؟

محافظ‌های UV400 که بر روی عینک‌های آفتابی قرار می‌گیرد در حقیقت بالاترین سطح از حفاظتی است که عینک دودی می‌تواند برای چشم‌ها در مقابل نور مضر خورشید فراهم کند. در واقع اگر عینکی که خریداری می‌کنید از این محافظ برخوردار باشد، تمام پرتوهای زیان‌بار خورشید را بازتاب می‌کند و اجازۀ نفوذ آن را به چشمان شما نمی‌دهد. لنزهای پلاریزه دارای یک فیلتر مخصوص و حرفه‌ای هستند که از آن‌ها برای تصفیۀ بیشتر و بهتر نور (به‌خصوص نوری که انعکاس پیدا کرده است)، استفاده می‌شود. 

همیشه می‌توان از عینک‌های آفتابی پلاریزه استفاده کرد؟

عینک‌های پلاریزه در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند؛ اما متأسفانه از این عینک‌ها نمی‌توان برای هر موقعیتی استفاده کرد، متخصصان این حوزه می‌گویند عینک‌های پلاریزه برای شرایط کم‌نور و یا رانندگی در شب اصلا مناسب نیستند! علاوه‌براین، کسانی که پرواز با هواپیما، پاراگلایدر، هلی‌کوپتر و … را تجربه می‌کنند بهتر است از عینک‌های پلاریزه استفاده نکنند. همچنین هنگامی که به صفحۀ LCD نگاه می‌کنید این عینک‌ها می‌توانند آسیب‌زا باشند. البته برخی از برندهای فعال در حوزۀ عینک آفتابی عینک‌های پلاریزه‌ای را تولید کرده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای نگاه‌کردن به صفحۀ‌ LCD نیز استفاده کرد.

چرا عینک آفتابی ارزان قیمت نخریم؟

قیمت عینک آفتابی فاکتور چندان معتبری برای خرید این محصولات نیست. به‌خصوص که عده‌ای سودجو عینک‌های تقلبی را با قیمت بالا به‌عنوان عینک اصل می‌فروشند و عده‌ای دیگر، با وعدۀ اصالت کالا، عینک‌های بی‌کیفیت را بسیار ارزان به فروش می‌رسانند. هر دوی این موارد، نشان می‌دهد چندان نمی‌توان روی قیمت عینک‌ها به‌عنوان یک فاکتور معتبر حساب کرد؛ اما توصیۀ ما این است از فروشگاه‌ها یا افرادی که ادعا می‌کنند عینک‌های اصل را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند، خرید نکنید.

مناسب‌ترین عینک آفتابی برای رانندگی چیست؟

اگر یک بار در روزهای آفتابی رانندگی کرده باشید، متوجه می‌شوید چقدر تابش نور آفتاب می‌تواند دید شما را مختل کند و در مواردی حتی باعث وقوع تصادف بشود؛ بنابراین استفاده از عینک آفتابی هنگام رانندگی در طول روز بسیار واجب است و حتماً باید به فکر خرید یک عینک مناسب برای استفاده در چنین شرایطی باشید. شفافیت عدسی، کیفیت بالا، راحتی و وضوح دید، مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که هنگام خرید عینک آفتابیِ مخصوص رانندگی باید مد نظر داشته باشید. مناسب‌ترین عینک برای رانندگی عینکی است که بتواند انعکاس شدید نور آفتاب را کاهش دهد. به‌خصوص انعکاسی که از تابش نور بر روی کاپوت ماشین یا حتی کف خیابان به وجود می‌آید.

پیشنهاد ما انتخاب عینک‌های آفتابی پلاریزه است. این عینک‌ها یک گزینۀ ایدئال و فوق‌العاده مناسب برای کاهش انعکاس نور خورشید محسوب می‌شوند و می‌توانند برای رانندگی یک انتخاب خوب و حرفه‌ای باشند. علاوه‌براین، بیشتر عینک‌های آفتابی پلاریزه حرفه‌ای یک پوشش ضدانعکاس نور بر روی سطح داخلی عدسی دارند که باعث می‌شود زمانی که خورشید درست پشت سر شما قرار می‌گیرد، تابش نور از پشت دید شما را مختل نکند. ابعاد عینک نیز برای استفاده از آن هنگام رانندگی اهمیت دارد. عینک‌های بزرگتر و پهن‌تر، دید بیشتری به شما می‌دهند و به‌‌راحتی می‌توانید از زیر چشم بر روی آینه‌های هر دو طرف تسلط کامل داشته باشید. عینک‌های زرد و خردلی‌رنگ به‌دلیل بالابردن دقت دید، گزینۀ مناسبی برای رانندگی در طول روزهای آفتابی خواهند بود.

common-question-for-buying-sunglasses

سخن پایانی

استفاده از عینک آفتابی هم در طول روز و هم هنگام شب و شرایط نوری خاص بسیار واجب است؛ چراکه سلامت چشم شما را تضمین می‌کند. البته مشروط به اینکه بتوانید به کمک نکات‌ گفته‌شده، یک عینک مناسب و حرفه‌ای را برای خود بخرید. با خرید عینک آفتابی استاندارد اجازه ندهید نور آفتاب، نور چشم‌هایتان را کم کند!

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *