آموزشی

عینک آفتابی مناسب برای چشم ضعیف چیست؟

sunglasses-for-weak-eye-sight

یافتن عینک آفتابی مناسب، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که چشمان ضعیفی دارند. اگر کسی از مشکلاتی مثل نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگمات رنج ببرد، نمی‌تواند از هر عینک آفتابی استفاده کند و با زدن عینک‌های آفتابی معمولی، دید درست و سالمی نخواهد داشت؛ به‌همین‌دلیل، لازم است که از عینک آفتابی مناسب برای چشم ضعیف یا همان عینک آفتابی طبی استفاده کند. به این ترتیب، هر فرد، بنابر هر نقصی که در بینایی دارد، می‌تواند عینک مناسب خود را تهیه کند و علاوه‌بر دید سالم و درست، از مضرات اشعه‌های مضر آفتاب در امان بماند. در ادامه به معرفی این نوع عینک‌ها خواهیم پرداخت.

sunglasses-for-weak-eye-sight

عینک آفتابی طبی چیست و چه کاربردی دارد؟

عینک آفتابی طبی یا همان عینک آفتابی مناسب برای چشم ضعیف، ترکیبی از عینک طبی و عینک آفتابی معمولی است؛ یعنی عدسی‌های آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه‌بر محافظت  از چشم فرد دربرابر نور خورشید و اشعۀ فرابنفش، به دلیل داشتن لنز و طراحی اختصاصی، با نیاز چشم‌هایی که عیوب انکساری مثل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم دارند نیز هم‌سو هستند و مشکل دید آن‌ها را رفع می‌کنند تا بتوانند دید صحیح و سالم و واضحی در شرایط آفتابی داشته باشند. بنابراین عینک آفتابی طبی نیز مثل عینک طبی معمولی به‌صورت نسخه‌ای و بنابر مشکلات بینایی هر فرد برای او ساخته می‌شود و با عینک آفتابی معمولی متفات است؛ اما به همان میزان دارای تنوع در طراحی است و امروزه و مردانۀ طبی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع برای خرید موجودند.

عینک آفتابی مناسب برای چشم دوربین کدام است؟

گروه اولِ عینک آفتابی مناسب برای چشم ضعیف، به چشم‌های دوربین اختصاص دارد. افرادی که چشم‌هایشان چنین اختلالی دارد و اصطلاحاً دوربین هستند، نمی‌توانند اشیاء و آنچه در نزدیکی‌شان است را به‌درستی ببینند؛ بنابراین به عینکی نیاز دارند که عدسی‌های محدبی داشته باشد. عدسی محدب در عینک آفتابی مناسب برای چشم دوربین، مرکز ضخیم‌تری دارد و مانند ذره‌بین، نور ورودی را به سمت بالا و پایین عدسی چشم فرد خم می‌کند تا به شبکیۀ آن برای داشتن دید درست، کمک کند.

sunglasses-for-weak-eye-sight

عینک آفتابی مناسب برای چشم نزدیک بین کدام است؟

نزدیک‌بینی، مشکلی برعکس دوربینی است. به این صورت که فرد قادر به دیدنِ درست اشیاء و آنچه در فاصلۀ دور از او قرار دارد، نیست. این افراد فقط می‌توانند آنچه بهشان نزدیک است را خوب ببینند؛ بنابراین عدسی عینک آفتابی مناسب برای چشم نزدیک بین، مقعر است. عدسی‌های مقعر، مرکز نازک‌تری نسبت به لبه‌هایشان دارند تا بتوانند نور را در مرکز متمرکز کنند و به چشم، اجازۀ دیدن صحیح اشیاء دور را نیز بدهند.

عینک آفتابی مناسب برای چشم آستیگمات کدام است؟

از دیگر عیوب انکساری متداول چشم، مشکل آستیگمات است که در آن قرنیۀ چشم، انحراف دارد. قرنیۀ سالم کاملا دایره‌ای و مدور است؛ اما قرنیۀ چشم‌های افرادی که آستیگمات هستند، کاملا مدور نیست و ناهمواری‌هایی دارد که باعث می‌شود نور به شکل نامنظم در شبکیه پخش شود و مشکل تاری دید به وجود بیاید. با توجه به این مشکل، عدسی عینک آفتابی مناسب برای چشم آستیگمات به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که دارای انحنا باشد و نور را به شکل متمرکز و منظم در شبکیه پخش کند تا فرد دید شفاف و درستی در آفتاب داشته باشد. نکتۀ مهم این است که درجۀ آستیگمات چشم در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین عدسی و شیشۀ عینک آفتابی او نیز متناسب با همین درجه طراحی و ساخته خواهد شد.

در خرید عینک آفتابی مناسب برای چشم ضعیف باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از آنجا که سلامت چشم‌ها مسئلۀ مهمی است و هدف از ساخت عینک‌های آفتابی نیز، محافظت و مراقبت از چشم‌هاست باید در خرید آن‌ها دقت کافی داشت؛ به‌ویژه در شرایطی که چشم، ضعف‌هایی مثل آنچه نام برده شد، دارد و به مراقبت و دقت بیشتری نیازمند است. برای خرید یک عینک آفتابی مناسب برای چشم ضعیف، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • مشکل چشم فرد

در وهلۀ اول آنچه اهمیت دارد، این است که مشکل و اختلال چشمان فرد چیست؟ زیرا نسخۀ یکسانی برای عینک‌های آفتابی طبی وجود ندارد و درصورتی که فرد تابه‌حال به چشم‌پزشکی مراجعه نکرده است یا مدت‌زمان زیادی از چکاپ او می‌گذرد، باید به دیدار چشم‌پزشک برود تا مشکلات چشمان او (مثل دوربینی، نزدیک‌بینی و…) شناسایی شود و با توجه به آن، عینک آفتابی طبی مناسب را سفارش بدهد.

  • ساخت عینک آفتابی طبی براساس نسخۀ چشم‌پزشک

نکتۀ مهم دیگر این است که عینک آفتابی طبی باید دقیقا براساس نسخۀ چشم‌پزشک و نمره‌ای که او تشخیص داده است، ساخته شود. برای مثال در افرادی که مشکل آستیگمات دارند، درجۀ آستیگمات در بینایی‌شان موثر است و عدسی عینک باید متناسب با همان باشد و اینجا، تشخیص و نسخۀ پزشک، اهمیت بالایی خواهد داشت. 

  • سازندۀ عینک آفتابی طبی

پس از تعیین مشکل چشم فرد و گرفتن نسخۀ چشم‌پزشک، آنچه اهمیت دارد، مراجعه به فروشگاه یا عینک‌سازی معتبر و خوب است؛ زیرا فقط نسخۀ چشم‌پزشک کافی نیست و عینک آفتابی طبی باید دقیق، باکیفیت و خوب ساخته شود و اجرای درست نسخۀ چشم‌پزشک به‌اندازۀ خود نسخه، اهمیت دارد. افراد باتجربه‌تر و عینک‌سازی‌های معتبر معمولاً در ساخت عدسی و لنز و عینک تبحر زیادی دارند و می‌توانند عینک خوب و دقیقی را به مشتریان خود تقدیم کنند.

sunglasses-for-weak-eye-sight

  • کیفیت فریم عینک آفتابی طبی

نکتۀ بعدی کیفیت فریم عینک است. از آنجا که عینک‌های آفتابی مناسب برای چشم ضعیف، نسبت به عینک‌های معمولی هزینۀ بیشتری دارند، انتخاب یک فریم مناسب و محکم مسئله‌ای مهم است تا هم فرد با آن راحت باشد، هم عمر طولانی‌تری داشته باشد و فرد متحمل هزینه‌های مجدد نشود.

  • بودجۀ فرد

بودجه و مقدار هزینه‌ای که فرد برای عینک خود می‌تواند بکند نیز مسئلۀ مهمی است. افراد باید با توجه به بودجۀ خود به‌سراغ عینک آفتابی طبی مورد نظرشان بروند و یا با گرفتن قیمت از فروشگاه‌ها و عینک‌سازی‌ها، هزینۀ آن را آماده کنند. به دلیل اهمیت عینک‌های طبی و اثری که بر چشم می‌گذارند، پیشنهاد می‌شود افراد از هزینه‌کردن برای عینک خود اجتناب نکنند و نسخه‌های باکیفیت را تهیه کنند؛ زیرا نسخه‌های خیلی ارزان و بی‌کیفیت معمولاً کارایی خاصی ندارند و خیلی زود بلااستفاده می‌شوند.

  • ظاهر مناسب عینک آفتابی طبی و تناسب آن با سلیقۀ فرد

عینک آفتابی طبی مانند عینک طبی معمولی، عینکی است که معمولاً از آن به شکل طولانی‌مدت استفاده می‌شود و نمی‌توان مدام آن را دور انداخت و یکی دیگر خرید. به‌همین‌دلیل افراد در خرید عینک آفتابی مردانه و عینک آفتابی زنانه، باید علاوه‌بر در نظر گرفتن علاقه و سلیقه‌شان، به‌سراغ گزینه‌ای بروند که ظاهرش خیلی زود خسته‌کننده نشود و بتوانند در بازۀ زمانی طولانی از آن استفاده کنند و به استایل‌ها و لباس‌های متنوعی که می‌پوشند، بیاید. انتخاب فریم‌های ساده‌تر و تک‌رنگ معمولاً بهتر از فریم‌های رنگی و شلوغ است.

سخن پایانی

عینک آفتابی مناسب برای چشم ضعیف یا همان عینک آفتابی طبی، جزو محصولات پرفروش این روزهاست و برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که از اختلالات بینایی مثل دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگمات رنج می‌برند. این افراد نمی‌توانند از عینک‌های آفتابی معمولی استفاده کنند و لازم است که عدسی عینکشان، مناسب با مشکلات چشمشان و نسخۀ چشم‌پزشک، طراحی و ساخته شود تا بتوانند در شرایط آفتابی نیز دید سالم و درستی داشته باشند. درصورتی که افراد هنگام خرید عینک به نکات مهم و ضروری توجه کنند، می‌توانند بهترین عینک آفتابی طبی را برای خود بخرند.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *