آموزشی

روش های تشخیص عینک ریبن اصل از تقلبی

fake-vs-original-rayban-sunglasses

عینک‌های آفتابی ریبن از همان ابتدای تولید به‌عنوان نماد اصالت و کیفیت بر قله‌های دنیای فشن درخشیده‌اند؛ اما محبوبیت این برند پرسروصدا باعث شده است تا عده‌ای سودجو به تولید عینک‌های فیک و عرضه آن در بازار بپردازند. خرید عینک آفتابی ریبن اصل، نوعی سرمایه‌گذاری در استایل و سلامتی چشمان شما به حساب می‌آید و اگر در تشخیص نمونه اصلی از تقلبی آن مهارت نداشته باشید، ممکن است پول و سلامتی خود را برای یک محصول بی‌ارزش، هدر بدهید؛ اما مسئله مهم این است که چگونه عینک ریبن اصل را تشخیص دهیم؟ پاسخ این سوال را تمام‌وکمال در این مطلب، خواهید گرفت!

 

۱۰ روش نحوه تشخیص عینک ریبن اصل

قبل‌از هر چیز بهتر است بدانید که عینک‌های ریبن را می‌توانید از روی جزئیات مربوط به کیفیت ساخت و همچنین بسته‌بندی آن، شناسایی کنید. در این بخش با ۱۰ روش پیشنهادی برای تشخیص این محصول اصل از نمونه‌های تقلبی آن، آشنا می‌شوید:

 

فریم عینک را بررسی کنید

تمام ریبن‌های اصل، فریم‌هایی دارند که از یک تکه باکیفیت ساخته شده‌اند. در نتیجه،‌ نباید هیچ‌گونه خراش، ناهمواری یا درز بر روی فریم عینک پیدا کنید. اگر هر کدام از این موارد را روی فریم خود مشاهده کردید، مشخص می‌شود که از متریال ارزان‌قیمت ساخته شده است و یک نشانه واضح و قطعی از تقلبی‌بودن ریبن شماست.

fake-vs-original-rayban-sunglasses

به وزن عینک توجه کنید

عینک را چند بار بچرخانید. آن را به‌آرامی در دستانتان به بالا و پایین پرتاب کنید. Ray-Ban اصل، کمی سنگین است و باید حس استجکام فوق‌العاده آن در دستان شما حس شود. نباید به‌طور غیرعادی، سبک، نازک و یا شکننده به‌نظر برسد؛ یعنی اگر فکر می‌کنید این عینک، آنقدر سنگین نیست که بتواند چند تکه کاغذ را از باد نگه دارد، احتمالاً تقلبی است.

لنزهای عینک را چک کنید

از روبه‌رو به ریبن خود نگاه کنید. با ناخن چند ضربه آرام به لنزهای آن بزنید و اگر ظاهر، حس و صدای شیشه اصل را داشته باشد، آن را به فال نیک بگیرید. اگر لنز ریبن شما پلاستیکی است، نگران نباشید. بعضی از نمونه‌های عینک‌های آفتابی این برند از جنس پلاستیک باکیفیت و مقاوم است؛ اما بهتر است در این حالت، به باقی موارد توجه کنید تا پول یک ریبن اصل را به یک محصول فیک و بی‌کیفیت ندهید!

 

نگاهی به نقطه‌های اتصال (لولا) بیندازید

وقتش رسیده موشکافانه‌تر بررسی کنید! دسته‌های عینک را از هم باز کنید و به گوشه‌های آن نگاه کنید. گوشه‌ها باید فلزی باشند و به بدنه اصلی پیچ شده باشند؛ نه اینکه چسبانده و یا با پلاستیک نگهداری شده باشند. حال ریبن را نزدیک گوش خود ببرید و دسته‌های آن را باز و بسته کنید. اگر لولاها و اتصالات آن صدا می‌دهند، احتمال اینکه تقلبی باشد زیاد است. فرقی نمی‌کند به‌دنبال چه عینکی هستید؛ چرا که حتی در خرید عینک طبی نیز باید اتصالات آن را به‌خوبی بررسی کنید.

fake-vs-original-rayban-sunglasses

به حکاکی برند Ray-Ban دقت کنید

به‌عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص اصالت، عینک‌های ری‌بن دارای یک «RB» کوچک و تقریباً غیرقابل‌تشخیص هستند که با فونت تجاری روی لنز سمت چپ حک شده‌اند. این حکاکی، کوچک است و نزدیک به لبه فریم قرار دارد. اگر این RB شیه برچسب باشد و یا بسیار مات و غیرواقعی به‌نظر برسد، احتمالاً ریبن غیراصل در دستان شماست. توجه کنید که بعضی از ریبن‌های قدیمی (مدل‌های قبل‌از ۱۹۹۹) حکاکی «BL» دارند و این موضوع نباید شما را به فکر تقلبی‌بودن عینکتان بیندازد.

 

شماره سریال آن را ببینید

داخل دسته‌های عینک را برای پیداکردن شماره سریال بررسی کنید. این شماره را در سایت ریبن سرچ کنید و جزئیات آن را با نتایج به‌دست آمده مقایسه کنید. همچنین به این نکت دقت کنید که روی یک دسته، اطلاعات شماره سریال و مدل درج شده است و روی دسته دیگر لوگوی Ray-Ban و عبارت MADE IN با کشور سازنده آن -یعنی ایتالیا- با رنگ سفید و واضح وجود دارد. اگر عینک تقلبی خریداری کرده باشید، این نوشته می‌تواند ناخوانا و یا به رنگ دیگر باشد. البته یادتان باشد که اگر روی عینک خود به‌جای کلمه ایتالیا، نام چین به چشمتان خورد، تعجب نکنید. از آنجایی که مدتی است که کشور چین نمایندگی ساخت این عینک را از کشور ایتالیا گرفته است، مشاهده MADE IN CHINA روی دسته عینک، همیشه به‌معنای تقلبی‌بودن آن به حساب نمی‌آید. بهتر است قبل‌از بررسی کشور سازنده، به سایت شرکت ریبن بروید و به‌کمک شماره سریال، برای تشخیص عینک ریبن خلبانی اصل اقدام کنید.

 

از برچسب لنز مطمئن شوید

در تشخیص عینک ریبن خلبانی اصل و سایر مدل‌های این برند، می‌توانید برچسب خاص روی لنز را به‌عنوان یک نشانه در نظر بگیرید. این برچسب باید مشکی و طلایی (نه زرد) باشد و لوگوی ریبن به‌طور برجسته در وسط یک شکل ستاره‌ای مشکی قرار گرفته باشد. متن دور لبه باید عبارت ۱۰۰٪ محافظت در برابر اشعه فرابنفش را داشته باشد و عبارت «Luxottica» روی آن دیده شود. 

از پدهای بینی غافل نشوید

شاید برایتان جالب باشد ولی یکی از پاسخ‌هایی که به سوال «از کجا بفهمیم عینک ریبن اصل است؟» داده می‌شود، دقت در پدهای کوچک بینی در این عینک‌ها است. در یک ریبن اورجینال، تمامی اجزاء از متریال باکیفیت ساخته شده‌اند؛ حتی پدهای بینی! این پدها باید از یک ماده لاستیکی محکم و راحت ساخته شده باشد و اگر احساس نرمی پیش از حد، سفتی بیش از حد، زبر‌بودن و عدم راحتی با آن داشتید، به اصل‌بودن ریبن خود در هنگام خرید عینک آفتابی،‌ شک کنید.

 

لوگو چطور نوشته شده است؟

عینک را از پهلو نگاه کنید. باید لوگوی Ray-Ban به‌صورت مورب و با خط تحریری روی قسمت بیرونی دسته‌های عینک حک شده باشد. این چاپ باید کاملاً تمیز و واضح باشد و اگر احساس برچسبی‌بودن و یا تفاوت فونت و اندازه با نمونه‌های اصلی را به شما بدهد، ممکن است عینکتان فیک باشد. البته اگر مدل‌هایی را خریداری کرده باشید که فریم بسیار نازکی دارند، طبیعتاً روی دسته آن لوگوی حک‌شده را مشاهده نخواهید کرد و در این مدل‌ها، بهتر است با سایر روش‌های نحوه تشخیص عینک ریبن اصل، پیش بروید.

 

به‌دنبال جعبه و لوازم جانبی بگردید

اگر عینک دست‌اول و نو خریده‌اید، باید داخل یک جعبه با برچسب سفید قرار داشته باشد. این برچسب حاوی اطلاعات شناسایی مهمی درباره عینک شما است. اگر چنین اطلاعاتی را روی جعبه خود نمی‌بینید، احتمالاً ریبن شما فیک است. همچنین داخل جعبه باید بروشور اطلاعات عینک و دستمال پاک‌کننده آن را مشاهده کنید. یادتان نرود که جعبه‌های رسمی عینک‌های این برند با موارد زیر برچسب‌گذاری می‌شوند:

  • شماره مدل: با «RB» یا «ORB» شروع می‌شود و بعد از آن ۴ رقم می‌آید؛
  • شماره زیرمجموعه مدل: با یک حرف شروع می‌شود و بعد از آن ۴ رقم می‌آید؛
  • کد نوع لنز: ترکیبی از یک حرف و یک عدد مثلاً 2N؛
  • عرض لنز بر حسب میلی‌متر: یک عدد ۲ رقمی.

 

سخن پایانی

تشخیص ریبن اصل از تقلبی همیشه آسان نیست؛ اما با کمی دقت و توجه به جزئیات می‌توانید از خرید یک عینک بی‌کیفیت و فیک جلوگیری کنید. هنگام خرید این برند، بهتر است به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید و همچنین قیمت آن نیز توجه داشته باشید و سپس از روش‌های گفته‌شده در این مقاله برای بررسی اصالت محصول، استفاده کنید. پیشنهاد جدی این است که به یک روش بسنده نکنید و چندین مورد را در تشخیص عینک ریبن خود بررسی کنید تا در نهایت به خریدی اورجینال برسید.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *