آموزشی

عینک UV چیست؟

uv-sunglasses

نور خورشید همانقدر که برای شما مفید است، ضررهایی نیز دارد. پرتوهای خورشید شامل اشعه‌های فرابنفش (UV) هستند که می‌توانند به پوست و چشمان شما آسیب جدی بزنند. حتی در روزهای ابری، اشعه فرابنفش می‌تواند از سطوحی مانند شن، آب، برف و شیشه ساختمان‌ها منعکس شود. اما با استفاده از عینک UV می‌توانیم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر خورشید به چشم خود شویم. عینک آفتابی UV 400 و عینک پلاریزه، نور UVA و UVB را با طول موج تا 400 نانومتر، فیلتر و از مشکلات کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت مرتبط با چشم مانند فوتوکراتیت، آب مروارید و انواع مختلف سرطان چشم جلوگیری می‌کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این عینک ها صحبت کنیم و بگوییم عینک آفتابی UV 400 چیست؟

عینک UV چیست؟

 

 

عینک UV در واقع عینکی است که روی لنزهای آن از پوششی استفاده می‌شود تا از رسیدن اشعه UV به چشمان شما جلوگیری کند. پوشش محافظ اشعه فرابنفش می‌تواند به لنزهای عینک آفتابی یا عینک طبی اضافه ‌شود و با فیلترکردن اشعه مضر فرابنفش، که توسط خورشید تابیده می‌شود، از چشمان شما محافظت کند. عینک‌های طبی با پوشش UV و عینک‌های آفتابی UV، دارای یک پوشش نازک از مواد مسدودکننده اشعه‌های UVA و UVB هستند که از چشمان شما در فضای باز محافظت می‌کنند. پوشش UV معمولا روی همه عینک‌های استاندارد قرار دارد.

عینک uv باید چه میزانی از نفوذ اشعه فرابنفش جلوگیری کند؟

یک عینک آفتابی استاندارد و محافظ UV، باید ۷۵٪ تا ۹۰٪ از نور قابل رویت خورشید را برای شما فیلتر کند. ایده‌آل‌ترین مدل عینک محافظ پرتوهای فرابنفش، عینک آفتابی UV 400 است. اما عینک UV 400 چیست؟ این مدل عینک‌ تقریباً ۱۰۰٪ در برابر اشعه فرابنفش مقاوم خواهد بود و از نفوذ آن‌ها جلوگیری می‌کند.
محافظت از نور UV بسیار مهم است، چرا‌که اگر در معرض تابش این پرتوها قرار بگیرید، به‌مرورزمان ممکن است به بیمار‌های چشمی مانند کاتاراکت، تخریب مکولار، فوتوکراتیت (معروف به کوری برف) و حتی سرطان چشم مبتلا شوید و این بیماری‌ها می‌توانند منجر به کوری دائمی شما شوند. افرادی که از عینک UV استفاده می‌کنند، می‌توانند در طولانی‌مدت چشمان سالمی داشته باشند. البته توجه داشته باشید که کارایی محافظ UV در عینک آفتابی ممکن است با گذر زمان کاهش یابد.

 

 

بهترین عینک آفتابی برای محافظت از تابش UV

عینک آفتابی مدل wraparound، بهترین عینک آفتابی برای محافظت از تابش UV است. این مدل عینک‌ها پوشش کاملی برای چشم‌ها، پوست اطراف آن‌ها و دید پیرامونی شما ایجاد می‌کنند و بیشترین میزان حفاظت در برابر اشعه‌های UV را برای شما خواهند داشت. این عینک‌ها اغلب مورد علاقه ورزشکاران و افرادی است که مدت‌زمان زیادی را در فضای باز و در معرض تابش نور خورشید هستند، این افراد به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارند. برخی از برندهای معتبر مانندSmith ،Oakley و Maui Jim، فریم‌های عینک wraparound را با تعداد لایه‌های ۳، ۵ و ۸ تولید می‌کنند تا مطمئن شوند که فریم‌ عینک شما هنگام فعالیت‌های پر جنب‌و‌جوش تعادل دارند و راحت هستند و درعین‌حال بیشترین محافظت را از چشمان شما دارند.

آیا محافظت در برابر اشعه‌های UV همان محافظت در برابر نور آبی است؟

بله، در بیشتر موارد، محافظ UV در برابر نور آبی نیز مقاوم است. بهتر است عینکی را انتخاب کنید که در برابر UV به‌صورت ۱۰۰٪ از چشمان شما محافظت کند و همچنین فیلترکننده بیشترین میزان نور آبی-بنفش باشد. با اضافه‌کردن پوشش محافظ UV به عینک خود می‌توانید نور آبی صفحه‌های نمایشگر LED را نیز فیلتر کنید. به‌همین‌دلیل است که گیمرها، برنامه‌نویس‌ها و افرادی که ساعت‌ها با کامپیوتر و تلفن‌همراه کار می‌کنند، برای داشتن عینکی با قابلیت محافظت بالا در برابر نور آبی-بنفش، لنزهایی با با قابلیت محافظت از پرتوهای UV را انتخاب می‌کنند.

قیمت عینک UV

عینک‌های آفتابی‌ UV در اشکال و برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. هنگام انتخاب عینک مناسب برای خود حتما به کیفیت لنز و میزان محافظت آن از UV توجه کنید. توجه داشته باشید که این ۲ مورد باید در تمامی عینک‌های استاندارد با قیمت مناسب نیز رعایت شده باشند. قیمت این نوع عینک به برند و مدل آن بستگی دارد و اگر تصمیم دارید از یک برند مشهور عینک بخرید باید بدانید که احتمالا بودجه بیشتری باید کنار بگذارید.

عینک پلاریزه چیست؟

این مدل عینک به‌طور خاص برای کاهش انعکاس و شدت نور در روز و شب طراحی شده‌ است. لنزهای پلاریزه، نور فرابنفش خورشید را که می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند، مسدود نمی‌کنند اما مزیت‌های زیادی دارند؛ از جمله افزایش راحتی بینایی، افزایش تفاوت بین نور و تاریکی، قابلیت رؤیت رنگ‌های واقعی، کاهش خستگی و خستگی چشم و …

ویژگی‌های عینک آفتابی پلاریزه

همانطور که گفتیم این عینک‌‌ها از چشم در برابر اشعه UV محافظت نمی‌کنند، اما بهتر است بدانید مزایا و معایب این نوع شیشه عینک آفتابی چیست:

  1. انعکاس سطوح بازتابنده را کاهش می‌دهند.
  2. باعث کاهش شدت نور می‌شوند.
  3. تیرگی یا روشنی لنزهای این مدل عینک بر کارایی آن تأثیری ندارد.
  4. به تفکیک رنگ‌ها کمک می‌کنند.
  5. معمولاً قیمت بیشتری دارند.

 

polarized-glasses

 

عملکرد عینک آفتابی پلاریزه چگونه است؟

لنزهای پلاریزه با استفاده از یک ماده شیمیایی ویژه، انعکاس نور را متعادل می‌کنند و از شدت نور می‌کاهند. این لنز را می‌توان مانند یک کرکره کوچک جلوی پنجره تصور کرد که تنها نوری که از بین کرکره عبور می‌کند، قابل مشاهده است. این فرآیند شیمیایی را می‌توان فقط روی سطح لنزها (برای عینک‌های آفتابی ارزان‌تر) اعمال کرد یا بین ۲ لایه از مواد لنز قرار داد (برای مارک‌های عینک آفتابی گران‌تر).

کاربرد عینک‌های ضدتابش چیست؟

لنزهای آفتابی پلاریزه یا ضدتابش، باعث کنترل شدت تابش نور می‌شوند و خستگی چشم را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل، کیفیت بینایی شما را در معرض نور شدید آفتاب افزایش می‌دهند. این عینک‌ها گزینه خوبی برای استفاده‌های روزمره هستند. در ادامه، مواردی را ذکر می‌کنیم که استفاده از این نوع عینک آفتابی ضروری است:

محیط‌های برفی

برف، نور خورشید را به‌شدت منعکس می‌کند، بنابراین در محیط‌های برفی استفاده از عینک پلاریزه ضروری است.

رانندگی

انعکاس سطح جاده در روزهای گرم، تعداد زیادی مرگ‌ومیر عابران پیاده و تصادفات رانندگی را به‌همراه دارد. این مدل لنزها با کنترل انعکاس و شدت نور، به رانندگی ایمن‌تر کمک خواهند کرد.

ورزش‌ در فضای باز

این مدل عینک آفتابی به ورزشکاران کمک می‌کند تا در معرض نور شدید خورشید، با وضوح بیشتری ببینند و در طول روز نیز رقابت‌های ایمن و سرشار از هیجانی را تجربه کنند.

فعالیت‌های آبی

در مواردی مانند موج‌سواری، قایقرانی، ماهیگیری و سایر ورزش‌های آبی، به‌دلیل انعکاس نور خورشید از موج‌ها یا آبِ در حال‌حرکت، باید از این مدل عینک استفاده شود.

چه زمان‌هایی نباید از عینک پلاریزه استفاده کرد؟

چند حالت وجود دارد که استفاده از این عینک توصیه نمی‌شود:

هنگام تماشای صفحه‌های نمایشگر LCD

روزانه با صفحات LCD زیادی سر‌و‌کار داریم که لنزهای پلاریزه باعث می‌شوند کیفیت تصویر آن‌ها کاهش یابد و چشم ما آسیب ببیند. از جمله:

  1. نمایشگرهای خودرو
  2. دستگاه‌های خودپرداز
  3. تلفن همراه
  4. ساعت‌های هوشمند

هنگامی که نور بیشتر می‌تواند مزیتی باشد

برخی مواقع نور بیشتر می‌تواند به شما کمک کند، مانند:

  1. برای دیدن یخ روی جاده هنگام رانندگی در روزهای برفی
  2. برای تشخیص ادامه مسیر و قله‌های برفی در اسکی

هنگام رانندگی در شب

لنزهای پلاریزه در شب، نور چراغ خودروهای دیگر را تا میزان زیادی کاهش می‌دهند و مانع از انعکاس نور تابلوهای راهنمایی در جاده‌ها می‌شوند و احتمال تصادفات رانندگی در شب را افزایش می‌دهند.

مقایسه عینک UV و پلاریزه

عینک یووی لزوما پلاریزه نیست و تفاوت‌هایی بین لنزهای محافظت UV و لنزهای پلاریزه وجود دارد. لنزهای پلاریزه دارای یک پوشش ویژه هستند که به کاهش انعکاس نور از سطح آب و سایر سطوح افقی کمک می‌کنند. لنزهای پلاریزه در برخی از عینک‌های آفتابی محافظ UV نیز استفاده می‌شوند.

انواع لنزهای پلاریزه

لنزهای پلاریزه در انواع رنگ‌های تیره و روشن در بازار موجود هستند. رنگ لنز به این معنا نیست که لنزها در میزانی که تابش نور و انعکاس آن را کاهش می‌دهند، تفاوت دارند. بااین‌حال، رنگ‌های مختلف‌ لنزها در شرایط متفاوت می‌توانند بیشتر به شما کمک کنند. برای مثال:

  1. لنزهای رنگ تیره می‌توانند در روزهای آفتابی کنار دریا از چشمان شما بیشتر محافظت کنند.
  2. لنز آبی روشن، خستگی چشم را برای افرادی که ساعت‌ها پشت کامپیوتر کار می‌کنند، کاهش می‌دهد.
  3. لنزهای زرد یا نارنجی روشن برای رانندگی استفاده می‌شوند.

 

آیا عینک UV برای کودکان مناسب است؟

کودکان زیر ۱۶سال بیشتر در معرض خطر آسیب اشعه فرابنفش هستند، زیرا مردمک چشم بزرگتری دارند و عدسی‌های داخل چشمشان شفاف‌تر است، در نتیجه چشمان تا ۷۰٪ نور بیشتری نسبت به بزرگسالان دریافت می‌کند. ‌ساده‌ترین راه برای محافظت از چشمان کودکتان در برابر آسیب نور خورشید، استفاده از یک عینک آفتابی با کیفیت بالاست. با تهیه عینک آفتابی UV 400 برای کودکان می‎‌توانید تا حد زیادی از چشمان آن‌ها در برابر نور فرابنفش محافظت کنید. همچنین، مطمئن شوید که کودک دلبندتان زمانی که در فضای باز است از عینک آفتابی استفاده کند، به‌خصوص بین ساعت ۸ تا ۱۰ صبح و ۲ تا ۴ بعدازظهر که نور خورشید شدیدتر از ساعات دیگر می‌تابد.

سخن آخر

شما می‌توانید با بررسی نشانه CE یا UV 400 روی فریم عینک، تشخیص دهید که آیا عینک آفتابی مورد نظر شما UV است یا خیر. درصورتی‌که مطمئن نیستید، عینک آفتابی موردنظر شما محافظ UV است یا خیر، می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر فعال در زمینه عینک مشاوره بگیرید. هنگام خرید عینک آفتابی به‌صورت آنلاین، به دقت توضیحات محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید که عینک دارای لنز UV یا درصورت‌نیاز پلاریزه باشد.

منابع:

 

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *