آموزشی

راهنمای کامل عمل لیزیک چشم | روش‌ها و مراقبت‌های پس‌از عمل

lasik-eye-surgery

برای گرفتن بهترین نتیجه از عمل لیزیک چشم باید مرحله‌ مراقبت‌های پس‌از عمل را بسیار جدی بگیرید؛ زیرا یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مراحل در این عمل، مرحله‌ نقاهت آن است. به‌بیان دیگر، مراقبت های پس از عمل لیزیک در روزهای نخستین پس‌از عمل چشم اهمیت بیشتری دارند. در ادامه انواع نکات و راهنمای کامل عمل لیزیک چشم آمده است تا شما را در هر چه بهترکردن نتیجه عمل چشمتان، یاری کند.

lasik-eye-surgery

راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

این عمل، نسبتاً ساده است و تنها در 5 تا 15 دقیقه انجام می‌شود و طی چند روز نیز بیمار به‌طور کامل بهبود می‌یابد. پس‌از عمل، ممکن است برخی از ناراحتی‌ها را تجربه کنید؛ زیرا چشم شما نقطه دیدتان است و تا بهبود و برگشت به روال عادی زندگی و بینایی کامل با عوارضی عادی و موقتی مواجه خواهید بود. بلافاصله پس‌از عمل لیزیک، فرد دچار تاری دید می‌شود که این امر کاملاً طبیعی و البته موقتی است و پس‌از گذشت چند روز یا چند هفته رفع می‌شود.

مراقبت از چشم در برابر نور بعداز عمل لیزیک

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، مراقبت های پس از عمل لیزیک در چند روز اول بسیار مهم هستند. بعداز عمل،  حساسیت چشم به ‌نور افزایش می‌یابد و برای جلوگیری از آسیب، بهتر است در هفته‌های اول بیشتر در منزل بمانید و یا در صورت مجبوربودن به حضور در خارج از منزل حتماً از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید.

انجام فعالیت‌های روزانه پس‌از عمل لیزیک باید چگونه باشد؟

پس‌از مرخص‌شدن، تحت هیچ شرایطی نباید رانندگی کنید، بلکه باید استراحت داشته باشید و تا یک روز پس‌از جراحی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی برایتان ممنوع است و تمام رفت‌وآمدهای شما باید با کمک خانواده و دوستان انجام شوند. روزهای نخستین پس‌از عمل، مهم‌ترین روزهای مؤثر در بهبود محسوب می‌شوند؛ پس لازم است در روزهای اول پس‌از جراحی به صفحه گوشی، تبلت، تلویزیون و کامپیوتر خیره نشوید.

راهنمای کامل عمل لیزیک چشم و محافظت از چشم به وسیله لنز پانسمان

لنز پانسمان پس‌از لیزیک بر روی قرنیه شما قرار می‌گیرد تا از چشم محافظت کند و البته این لنز در روز چهارم تا هفتم بعداز عمل، از روی قرنیه شما برداشته می‌شود. به‌هیچ‌عنوان خودتان آن ‌را خارج یا جابه‌جا نکنید و اگر لنز پانسمان به‌طور اتفاقی از چشمتان خارج شد، چشم را تا جای ممکن بسته نگه دارید و به‌سرعت با پزشك معالج خود تماس بگیرید و از دست‌زدن و گذاشتن مجدد لنز روی چشمانتان پرهیز کنید.

lasik-eye-surgery

خوابیدن بعداز عمل لیزیک چشم

خواب می‌تواند مانند یک داروی قوی در بهبود عمل چشم شما کمک کند؛ زیرا در هنگام خواب، بافت قرنیه زودتر و بهتر ترمیم می‌شود و خوابیدن در روز اول و دوم پس‌از جراحی لیزیک و لازک چشم، به ‌بهبود و ترمیم قرنیه شما بیشتر کمک می‌کند؛ اما بهتر است تا هفته اول بعداز عمل و هنگام خواب، از محافظ چشمی (شیلد) یا عینک محافظ استفاده کنید. استفاده از محافظ باعث می‌شود تا اگر ناخودآگاه احساس خارش در چشم داشتید، چشمتان را نمالید و از آسیب احتمالی جلوگیری کنید؛ زیرا مالیدن چشم بعداز عمل ممکن است باعث جابه‌جایی لنز پانسمان شود که این جابه‌جایی می‌تواند عواقبی نظیر عفونت قرنیه را به‌‌دنبال داشته باشد.

استفاده به‌موقع از قطره‌های چشمی

از دیگر مراقبت های بعد از عمل لیزیک و نکات مهم در راهنمای کامل عمل لیزیک چشم، استفاده منظم از قطره‌های چشمی طبق دستور پزشک است که لازم است تا قطره‌ها را در زمان بیداری مصرف کنید. در هنگام خواب نیازی به ریختن قطره نیست و نیاز نیست برای ریختن قطره از خواب بیدار شوید؛ زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، خواب مناسب‌ترین دارو برای بعداز عمل است. شما می‌توانید صبح بعد از بیدارشدن مجدداً زمان ریختن قطره‌ها را تنظیم کنید.

مراقبت های پس از عمل لیزیک در محل کار

از روز چهارم به بعد شما می‌توانید کارهای روزمره خود را از سر بگیرید؛ اما در زمان شروع کار دقت کنید که به چشم‌های خود فشار نیاورید و مراقبت‌ها را انجام دهید. در طی ماه اول و دوم، لازم است تا فشاری به چشم وارد نشود؛ بنابراین در این زمان معمولاً توصیه می‌شود که از بلندکردن اجسام سنگین خودداری کنید.

عدم آرایش چشم و عدم استفاده از لنز آرایشی

حد اقل طی 2 هفته اول پس‌از عمل لیزیک و لازک، از آرایش لبه پلک‌ها و اطراف چشم اجتناب کنید. استفاده از لنزهای زیبایی نیز، تا 3 ماه بعداز عمل ممنوع است و پس‌از آن باید با مشورت پزشک استفاده شود.

راهنمای کامل عمل لیزیک چشم: شست‌وشوی صورت پس‌از عمل لیزیک چگونه است؟

در چند روز اول از هر گونه تماس مستقیم آب با چشم و از شست‌وشوی چشمانتان تا زمان برداشتن لنز پانسمان توسط پزشك معالج خودداری کنید. در این مدت می‌توانید با دستمال مرطوب صورت خود را تمیز کنید، البته توجه کنید که دستمال را به اطراف چشم نزنید.

lasik-eye-surgery

پس‌از عمل لیزیک چه موقع می‌توان فعالیت ورزشی را آغاز کرد؟

همان‌طور که در راهنمای کامل عمل لیزیک چشم نیز آمده است، چند هفته زمان نیاز است تا بافت فلپی ایجادشده در قرنیه چشم ترمیم شود که این ترمیم در حدود ۴ روز تا یک هفته به‌ طول می‌انجامد. پس‌از آن، چند هفته زمان لازم است تا قرنیه چشم شما شروع ‌به بهبودیافتن کند. پس‌از گذشت این زمان بعداز جراحی، باشگاه‌رفتن و ورزش‌های سبک از جمله دوچرخه سواری و پیاده‌روی مجاز هستند؛ اما دو تا سه هفته پس‌از عمل لیزیک چشم، استخر‌رفتن ممنوع است و پس‌از آن نیز حتماً از عینک شنا استفاده کنید.

نکات استفاده از دارو طی مراقبت های بعد از عمل لیزیک

پس از جراحی، چشم و قرنیه دچار خشكی موقتی می‌شوند و پلك‌زدن و استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی می‌تواند این عوارض را كاهش دهد. از عوارض شایع دیگر بعداز عمل، سوزش، ریزش اشک و احساس جسم خارجی در چشم در چند روز اول بعداز عمل است که استفاده از اشک مصنوعی، سوزش و ریزش اشک را تا حدودی تسکین می‌دهد. البته باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

بررسی کارهایی که بعداز عمل عمل لیزیک چشم باید انجام داد

به‌‌طورکلی، برای مراقبت و افزایش روند بهبود لازم است تا مراقبت‌های بعداز عمل به‌درستی انجام شوند که پیش‌تر به مواردی از این قبیل مراقبت‌ها اشاره شد، تعدادی دیگر از این مراقبت‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از عینک محافظ و شیلد هنگام خواب، در هفته اول لازم است.
  • در یک ماه اول استفاده از عینک‌های محافظ چشم هنگام ورزش ضروری است.
  • تا یک سال اول بعداز عمل الزامی است که حتماً از عینک آفتابی مناسب و اصل استفاده کنید؛ زیرا نور آفتاب تأثیر بسیار بدی بر روی چشم‌ها خواهد گذاشت.
  • طبق دستور پزشک قطره‌های چشم خود را در زمان‌های تجویز شده استفاده نمایید.
  • برای انجام فریضه نماز، وضوی خود را به‌صورت جبیره‌ای بگیرید تا از ورود آب به چشم جلوگیری شود.
  • می‌توانید در روزهای اول از گردن به پایین را بشویید و استحمام از گردن به پایین داشته باشید، طوری که مو، سرو صورتتان خیس نشود.

چه کارهایی را پس‌از عمل لیزیک نباید انجام داد؟

برای مراقبت بهتر و حصول نتیجه از عمل، نیاز است طبق راهنمای کامل عمل لیزیک چشم عمل کنید تا از بعضی فعالیت‌ها و کارها در روزها و ماه‌های پس‌از عمل خودداری کنید تا عوارض بعداز عمل گریبان‌گیرتان نشوند. مواردی که از انجام آن‌ها باید به‌شدت خودداری کرد عبارت‌اند از:

  • در چند روز اول از ورود و تماس آب به چشم خودداری کنید.
  • دو روز اول پس‌از عمل لیزیک چشم، پیاده‌روی ممنوع است.
  • تا چند هفته از رانندگی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است تاری دید منجر به تصادف شما شود.
  • از واردشدن هرگونه کف، اسپری مو و غیره به چشم‌ها خودداری کنید.
  • از فرکردن یا رنگ‌کردن موها در 10 روز اول پس‌از عمل خودداری کنید.
  • حداقل در هفته اول، از رفتن به محیط‌های الوده خودداری کنید.
  • از هرگونه واردشدن ضربه و مالیدن چشم به‌شدت خودداری کنید.
  • در معرض نور مستقیم قرار نگیرید.
  • ورزش‌هایی مانند بوکس و کشتی تا چند ماه ممنوع است.
  • از شیرجه‌زدن در آب و استخر تا حداقل سه ماه پس‌از بهبودی خودداری کنید.
  • از بلندکردن ابزار و لوازم سنگین دوری کنید.
  • داروی خودسرانه برای رفع خشکی و تاری دید استفاده نکنید.
  • پلک را ماساژ ندهید.
  • دقت کنید به‌صورت دمر و رو به شکم حداقل تا چند هفته نخوابید.

lasik-eye-surgery

عدم رعایت مراقبت‌های بعداز چشم چه عواقبی دارد؟

عدم رعایت هر یک از این موارد در مراقبت های بعد از عمل لیزیک می‌تواند خطرآفرین باشد و باعث بروز عوارض جبران‌ناپذیر برای چشم شود.

سخن پایانی

چگونگی مراقبت پس‌از عمل لیزیک چشم، همانند خود جراحی مهم است. به‌همین دلیل هر کلینیکی باید راهنمای کامل عمل لیزیک چشم پس‌از جراحی داشته باشد تا پس‌از عمل، سلامت چشم شما را کنترل و نظارت ‌کند. لازم است تا یک سال پس‌از عمل لیزیک چشم، به‌طور مرتب برای معاینه چشم‌ها به پزشک مراجعه کنید تا از عدم وجود هر مشکلی مطمئن شوید. بهبودی کامل قرنیه در عمل لیزیک چشم، حدوداً ۶ ماه پس‌از عمل است. در طول دوره درمان، قطره‌های چشم خود را طبق دستور پزشک در زمان‌های گفته‌شده استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *