آموزشی

با انواع جنس فریم عینک بیشتر آشنا شویم

عینک‌ها از جذاب‌ترین و مهمترین اکسسوری‌های پوشیدنی محسوب می‌شوند که شاید به‌خودی‌خود اکسسوری نباشند، اما اگر انتخاب درستی داشته باشید می‌توانید از آن‌ها برای تکمیل استایلتان استفاده کنید. عینک‌ها ضامن سلامتی چشمان شما به حساب می‌آیند. فرقی نمی‌کند عینک آفتابی بخواهید یا عینک طبی، به‌هرحال باید یک فریم متناسب با فرم صورت خود انتخاب کنید که کارایی مناسبی داشته باشد و برای مدت‌زمان زیادی بتوانید از آن استفاده کنید. در بازار، انواع جنس فریم عینک شامل فریم فلزی، فریم کائوچو، فریم‌های خاص و … وجود دارد و این به شما بستگی دارد که بخواهید براساس فاکتورهای مختلفی که مدنظرتان است، کدام نوع آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه قصد داریم انواع فریم‌های عینک را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع جنس فریم عینک

فریم‌های عینک انواع مختلفی دارند و با متریال گوناگون طراحی و تولید می‌شوند. این تنوع بالای فریم‌های عینک کمک می‌کند خریداران با توجه به معیارهای گوناگونی که در نظر دارند بتوانند محصول مناسبی را تهیه کند. اگر قصد خرید عینک چه طبی و چه آفتابی را دارید، حتما باید به نوع و جنس فریم آن توجه داشته باشید. چرا که جنس فریم بر روی فاکتورهای مختلفی از قبیل وزن، رنگ، انعطاف و استحکام بدنه عینک شما تاثیر می‌گذارد. به‌همین‌دلیل هم انواع مختلف فریم‌ها در بازار موجود است.

ممکن است برای برخی تنها جنبه زیبایی فریم اهمیت داشته باشد و برخی دیگر ترجیح دهند مدت زیادی از عینکشان استفاده کنند و بنابراین باید سراغ نمونه‌هایی بروند که طول عمر و ماندگاری بیشتری دارد. برخی هم به‌طور کلی از این دو دسته جدا هستند و تنها می‌خواهند فریم عینک منحصربه‌فرد و خاصی داشته باشند. جزو هر کدام از این گروه‌ها هستید، نگران نباشید! در بازار جذاب عینک‌ها برای هر کدام از این سلایق نمونه‌های بسیار جذابی وجود دارد. انواع جنس فریم عینک عبارت‌اند از:

 

انواع جنس فریم عینک پلاستیکی

جذاب‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین فریم‌های بازار را فریم‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند که انواع مختلفی دارند و هر کدامشان می‌توانند انتظارات سلایق مختلف را تامین کنند. اگر شما با رنگ‌های خاص و متنوع احساس راحتی می‌کنید و دوست دارید از عینک‌هایی با فریم رنگی استفاده کنید، باید سراغ فریم‌های پلاستیکی بروید. فریم‌های کائوچویی یا همان فریم‌های زیلونایت و سلولز استات از معروف‌ترین انواع فریم‌های پلاستیکی هستند که در کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

فریم tr 90 به‌عنوان یک فریم بسیار محبوب که با تکنولوژی فوق پیشرفته سوئیسی طراحی و تولید شده است نیز در زمره فریم‌های کائوچویی و پلاستیکی قرار می‌گیرد. مقاومت بسیار بالای این فریم‌ها سبب فروش بسیار زیاد آن‌ها شده و فریم tr 90 را تبدیل به پرطرفدارترین فریم در سرتاسر جهان کرده است. در ادامه انواع جنس فریم عینک کائوچو یا پلاستیکی را معرفی می‌کنیم.

 

فریم‌های زیلونایت و سلولز استات

فریم‌های زیلونایت، فریم پلاستیکی محسوب می‌شوند که از متریال ضدحساسیت و بسیار مقاوم به دست می‌آیند. وزن پایین این نوع فریم‌ها و شفافیت بدنه‌شان باعث شده است در میان فریم‌های پلاستیکی بسیار محبوب باشند و طرفداران خاص خود را داشته باشند. بنابراین اگر به‌دنبال یک فریم ساده، شیک و سبک‌ هستید باید سراغ فریم‌های زیلونایتی بروید. حتی می‌توانید انواع فریم عینک آفتابی مردانه و عینک آفتابی زنانه را با این جنس بدنه خریداری کنید.

 

acetate-glasses

 

فریم‌های پروپیونات

نوع دیگر عینک‌های پلاستیکی یا همان عینک کائوچو، محصولاتی هستند که از ترکیب نایلون و سلولز ساخته شده‌اند و به فریم‌های پروپیونات معروف‌اند. ویژگی مهم این فریم ضدحساسیت‌بودنش است و البته وزن بسیار کمی هم دارد. اما مقاومت پایینش در برابر ضربه و سایش باعث شده است تا طرفداران خاص خودش را داشته باشد و فریم چندان مناسبی برای کودکان نباشد. به‌هرحال اگر تنها معیار شما وزن کم فریم است، باید سراغ فریم‌های پروپیونات بروید.

 

فریم‌های نایلونی یا ترکیبی

در نیمه‌های قرن ۲۰ تولیدکنندگان و طراحان به متریالی ترکیب‌شده از پلی آمید و گلی آمید دست پیدا کردند و توانستند فریم‌هایی را تولید کنند که علاوه‌بر کیفیت و مقاومت بسیار بالا، وزن بسیار پایینی دارند. این فریم‌ها ضدحساسیت هستند و قابلیت انعطاف فوق‌العاده‌ای هنگام ساخت دارند و از این جهت دست طراحان را برای اجرای فُرم‌های جذاب روی عینک باز می‌گذارند. استحکام این نوع فریم‌های ترکیبی از فریم‌های پروپیونات بیشتر است اما نمی‌توان گفت مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، زدگی و سایش دارد. این جنس عینک توان رنگ‌پذیری بالایی دارد و به‌همین‌دلیل می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد.

 

انواع جنس فریم عینک فلزی

در برابر فریم‌های پلاستیکی شما می‌توانید سراغ انواع فریم فلزی بروید که طراحان آن را جهت پوشاندن ضعف‌های فریم‌های پلاستیکی طراحی و تولید کردند. با این تفاسیر می‌توان گفت مقاومت و انعطاف فریم‌های فلزی از انواع جنس فریم عینک پلاستیکی بیشتر است و تنوع بالاتری نسبت به آن‌ها دارد. بنابراین شما می‌توانید انواع عینک طبی زنانه و عینک طبی مردانه را با این جنس فریم خریداری و استفاده کنید. در ادامه نمونه‌های مختلف فریم فلزی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

melic

 

فریم‌های آلومینیومی

آلومینیوم به‌عنوان یک ترکیب فلزی سبک و مقاوم در برابر خوردگی معروف است. این فریم‌ها قابلیت رنگ‌پذیری بالایی دارند و به همین جهت نمونه‌های محبوبی به حساب می‌آیند. اما هنگام انتخاب و خرید فریم‌های آلومینیومی حواستان باشد که این نوع فریم‌ها عموماً حساسیت‌زا هستند و استحکام و انعطاف‌پذیری پایینی دارند.

 

فریم‌های تیتانیومی

تیتانیوم یک ماده فوق‌العاده مقاوم در برابر خوردگی است و علاوه‌براین، عینک‌های تیتانیومی وزن بسیار پایینی دارند. از این جهت معمولاً عینک‌های تیتانیومی از جمله عینک‌های فلزی محبوب به حساب می‌آیند. جالب است بدانید برخلاف فریم‌های آلومینیومی، فریم‌های تیتانیومی به‌هیچ‌عنوان حساسیت‌زا نیستند و برای افرادی که آلرژی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. رنگ‌بندی فوق‌العاده جذاب این نوع فریم‌ها ویژگی دیگری است که آن‌ها را به یک گزینه پرطرفدار تبدیل کرده است.

 

 

فریم‌های فلکسون

فلکسون‌ها از نوعی آلیاژ تیتانیوم ساخته شده‌اند که انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بالای آن‌ها مهم‌ترین ویژگی‌شان محسوب می‌شود. فریم‌های فلکسون وزن بسیار کمی دارند و البته هیچ‌گونه حساسیتی نیز ایجاد نمی‌کنند. استحکام این نوع فریم‌ها نیز مناسب است و تنها مشکلی که در ارتباط با آن‌ها وجود دارد، تنوع رنگی پایینشان است.

 

فریم‌های بریلیومی

ویژگی اصلی فریم‌های بریلیومی، ضدحساسیت بودنشان است و برای افرادی که حساسیت بسیار شدید دارند هم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. علاوه‌براین مقاومت خوب این فریم‌ها در برابر زدگی و سایش زبان‌زد است. انعطاف‌پذیری بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که خرید فریم‌های برلیان را با توجیه اقتصادی همراه می‌کند.

 

انواع جنس فریم عینک فولاد ضدزنگ

از دیگر فریم‌های فلزی بسیار کاربردی می‌توان فریم‌های فولاد ضدزنگ یا همان استنلس استیل را نام برد. فریم‌های استنلس استیل از مقاوم‌ترین و محکم‌ترین فریم‌های تولیدشده در سرتاسر دنیا محسوب می‌شوند که هم در برابر سایش و هم در برابر ضربه بالاترین عملکرد ممکن را دارند. همچین ضدحساسیت‌بودن این نوع فریم‌ها فاکتور دیگری است که آن‌ها را تبدیل به یک گزینه جذاب و منطقی برای خرید می‌کند. البته این نوع فریم‌ها نقطه ضعف‌هایی مانند انعطاف‌پذیری پایین دارند که باعث می‌شود اگر در اثر ضربه کج شد، دیگر به حالت عادی باز نگردد. توان رنگ‌پذیری پایین فریم‌های فولاد ضدزنگ نیز نقطه ضعف دیگر این نوع فریم‌ها است که باید پیش از خرید از آن اطلاع داشته باشید.

فریم‌های مونل

فریم‌های مونل معمولی‌ترین نوع فریم فلزی محسوب می‌شوند که ویژگی چندان خاصی ندارند و به‌همین‌علت هزینه طراحی‌شان از سایر نمونه‌ها پایین‌تر است. تنها ویژگی قابل‌توجه فریم‌های مونل قابلیت انعطاف بسیار بالایشان و البته توان رنگ‌پذیری فوق‌العاده‌شان است.

 

 

فریم‌های خاص

انواع جنس فریم عینک تنها به فریم کائوچو و فریم فلزی محدود نمی‌شود و شما به‌عنوان خریدار امکان خرید فریم‌های خاص‌تر را هم دارید. این فریم‌ها شاید صرفا جنبه تزئینی داشته باشند و به‌عنوان کالای لوکس برای علاقه‌مندان تولید می‌شوند. انواع فریم‌های خاص عبارت‌اند از:

 

 

فریم‌هایی از جنس طلا

تولیدکنندگان برای مشتریان خاص خود فریم‌هایی را طراحی می‌کنند که در بدنه آن از روکش طلا یا تکه‌های کوچک جواهرات و سنگ‌های قیمتی استفاده شده است. همان‌طور که گفتیم این نوع فریم‌ها کالای لوکس محسوب می‌شوند و صرفاً از لحاظ قیمت، فرم و زیبایی خاص‌تر از فریم‌های پلاستیکی و فلزی هستند.

 

فریم‌های چوبی

فریم‌های چوبی نیز گزینه جذابی در میان فریم‌های خاص هستند و توسط هنرمندان به‌وسیله ابزار مخصوص و با انواع چوب‌هایی مانند گردو طراحی و تولید می‌شوند. این فریم‌ها عموماً دست‌ساز هستند و مقاومت چندان بالایی در برابر ضربه، رطوبت و سایش ندارند، اما از لحاظ بصری زیبایی بسیار زیادی به صورت شما می‌بخشند.

 

فریم‌هایی از جنس شاخ بوفالو و استخوان

شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما فریم‌های تولیدشده از شاخ بوفالو و استخوان نیز در بازار موجود است! این دو نوع فریم از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تنها توسط چند برند تجاری به تولید می‌رسند. قطعا کارایی و انعطاف این نوع فریم‌ها به اندازه فریم‌های کائوچویی و فلزی نیست، اما زیبایی و جذابیت منحصربه‌فردی دارند که خرید آن‌ها را برای برخی توجیه می‌کند.

 

سخن پایانی

پروسه خرید عینک طبی و آفتابی بسیار جذاب است و می‌تواند چالش‌های مختلفی برایتان به‌همراه داشته باشد. یکی از چالش‌های پیش‌روی شما انتخاب جنس فریم عینکتان خواهد بود که بهتر است با آگاهی کامل از انواع فریم‌های موجود در بازار برای خرید آن اقدام کنید. فُرم، جنس عینک و کیفیت آن نقش مهمی در زیبایی صورت شما خواهد داشت، بنابراین حتما هنگام خرید عینک دقت کنید تا فریمی بخرید که این ویژگی‌ها را داشته باشد و سال‌ها از داشتن آن لذت ببرید.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *