آموزشی

نشانه های ضعیف شدن چشم

sign-of-eye-weakness

ضعیف شدن چشم می‌تواند اختلالات بسیاری در زمینه خواندن، نوشتن، دیدن  و به طور کلی در زندگی روزمره ایجاد کند. تشخیص به موقع ضعف چشم شما را از شر سردردهای ناشی از ضعف چشم، تاری دید و سایر مشکلات دیداری دور نگه خواهد داشت. اما نشانه های ضعیف شدن چشم چیست و چطور می‌توان با تشخیص به موقع سرعت ضعیف شدن چشم را کاهش داد.

تأثیرات ضعف بینایی بر زندگی روزمره

مشکلات دیداری در صورتی‌که در زمان مناسب درمان نشوند ممکن است آسیب‌هایی کوتاه مدت و درازمدت بر زندگی و سلامتی ما برجای بگذارند. عوارض جانبی خاص و شدت آنها به علل زمینه‌ای و میزان اختلال بینایی در افراد نیز بستگی دارد. برخی از آثار مشکلات بینایی بر زندگی روزمره را با هم مرور خواهیم کرد.

1. خواندن و نوشتن

 ضعیف شدن چشم‌ها خواندن کتاب، روزنامه یا تماشای تلویزیون را برای شما چالش برانگیز می‌کند. به‌طوری که ممکن است روی انتخاب‌های روزمره شما اثر بگذارد. به طور مثال ممکن است کتاب‌های صوتی جای کتاب‌های متنی را در زندگی شما بگیرند و تغییراتی در سبک زندگی شما به وجود آورند.

2. اختلال در رانندگی

کاهش بینایی بر توانایی فرد در رانندگی ایمن تأثیری مستقیم دارد. تا جایی‌که بسیاری از کشورها الزامات قانونی دشواری برای دقت بینایی در رانندگی وضع کرده‌اند و  در برخی موارد حتی ممکن است افرادی که چشم‌های ضعیفی دارند به طور کلی از رانندگی منع شوند.

3. اختلال در تعامل اجتماعی

 تشخیص افراد از روی چهره آنها برای کسانی‌که با مشکلات ضعف بینایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند چالشی جدی به شمار می‌رود. این دشواری حتی می‌تواند در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی افراد ممانعت ایجاد کرده و اعتماد به نفس آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. به گونه‌ای که باعث افزایش اضطراب اجتماعی در افراد با ضعف بینایی شود. ضعیف شدن بینایی بر تعاملات اجتماعی اثرگذار بوده و تشخیص چهره‌ها و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی را دشوار می‌کند و از این طریق منجر به احساس انزوا خواهد شد.

 

 

4. اختلال در کار یا عملکرد تحصیلی

 ضعیف شدن چشم‌ها و تاری دید بر توانایی افراد برای انجام کارهایی که نیازمند دقت در بینایی هستند، مانند خواندن، نوشتن، یا استفاده از رایانه تأثیری چشمگیر خواهد داشت. امکانات ویژه‌ای نظیر فونت‌های بزرگتر یا صفحه‌خوان و سایر ابزارهای افزایش دقت بینایی ممکن است در کوتاه‌مدت بتوانند این خلآ را برای افراد پر کنند اما در دراز مدت درمانی مناسب برای ضعف بینایی نخواهند بود.

5. خطر زمین خوردن و تصادف

کاهش دید خطر سقوط و تصادف‌های مرگبار را به خصوص در شب و هوای بارانی و نامساعد افزایش می‌دهد. اگر برای امور روزمره نظیر کار و ورزش با مشکلات ناشی از ضعف بینایی مواجه هستید بهتر است پیش از آنکه دیر شود اقدامات مناسب را انجام دهید.

6. مشکل در مهارت‌های حرکتی نیازمند دقت

 ضعیف شدن چشم‌ها بر کارهایی که نیاز به دقت زیاد دارند اثرگذار خواهد بود. کارهایی مانند خیاطی، آشپزی و حتی امور روزمره‌ای مانند خرید مواد غذایی با تاریخ مصرف مناسب یا خواندن برچسب داروها چالشی جدی برای افراد مواجه با مشکلات بینایی خواهد بود به طوری که ممکن است برای انجام همین امور ساده به کمک دیگران نیاز پیدا کنند.

7. افزایش اضطراب فردی

 مشکلات بینایی به دلیل چالش‌ها و محدودیت‌هایی که به دنبال دارند در صورت درمان نشدن منجر به ناامیدی، افزایش اضطراب یا بروز افسردگی کوتاه‌مدت و حتی درازمدت خواهند بود. موانعی که در مسیر سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اوقات فراغت مانند مطالعه، هنر یا ورزش در فضای باز  ایجاد می‌شوند و از مهم‌ترین نشانه های ضعیف شدن چشم هستند، زندگی افراد را با سختی‌های بیشتری همراه خواهند کرد و به جای کمک به افزایش رفاه روانی در افراد کیفیت زندگی آن‌ها را کاهش می‌دهند. همچنین وابستگی به دیگران توانایی فرد برای زندگی مستقل را نیز با مشکل مواجه کرده و استقلال شخصیتی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نشانه های ضعیف شدن چشم

 

sign-of-sight-weakness

 

اگر شما هم جز کسانی باشید که از کودکی با تاری دید و مشکلات بینایی مواجه شده‌اید با فرآیند تعیین نمره چشم آشنایی بیشتری دارد. اما چطور می‌توان فهمید که چشم‌های ما برای اولین بار نیازمند عینک هستند و در مورد عینکی‌ها از کجا می‌توان فهمید که چشم‌ها ضعیف‌تر از قبل شده‌ و شماره آن‌ها بالاتر رفته است؟

1. اختلال در بینایی

در صورتی‌که چشم‌های شما به صورت قابل ملاحظه‌ای ضعیف یا ضعیف‌تر شده باشند شما ممکن است برای دیدن اشیا اطراف خود که در فاصله دور یا نزدیک از شما واقع شده‌اند با مشکل مواجه شوید. مبهم دیدن تصاویر تلویزیونی و نوشته‌های بیلبوردها و تابلوهای اعلانات از مهم‌ترین نشانه های ضعیف شدن چشم است و نشان دهنده این است که شما به عینکی جدید نیاز دارید. برای آشنایی یا خرید مدل‌های متنوع عینک می‌توانید از  فروشگاه برند ریبن که از معتبرترین و قدیمی‌ترین برندهای عینک موجود در بازار است، دیدن کنید.

2. نیاز به نور بیشتر

اگر برای خواندن یا دیدن در فواصل دور یا نزدیک به نور بیشتر نیاز پیدا کرده‌اید احتمال تغییر نمره چشم شما وجود دارد. نور کم برای کسانی‌که از مشکلات بینایی و تاری دید رنج می‌برند دردسرهای مضاعفی ایجاد می‌کند و از دیگر نشانه های ضعیف شدن چشم است. برطرف کردن خستگی چشم یکی دیگر از مسائلی است که این افراد با آن مواجه هستند.

3. دوبینی

ضعف چشم باعث می‌شود که اشیا دور و نزدیک به نظر شما دوتایی بیایند. این دوبینی که وضوح بینایی شما را با اختلال مواجه می‌کند می‌تواند خطرات بسیاری برای زندگی روزمره ایجاد کند. در صورتی‌که از دوبینی رنج می‌برید بهتر است هرچه زودتر به چشم‌پزشک مراجعه نمایید.

4. کاهش دید در شب

همان طور که قبلأ به آن اشاره کردیم کاهش نور می‌تواند مشکلات زیادی برای کسانی‌که با ضعف چشم مواجه هستند ایجاد کند. به همین دلیل است که دید در شب برای این افراد با دشواری روبروست. رانندگی در شب یکی از موارد روزمره‌ای است که در صورت ضعف چشم ممکن است فجایعی به دنبال داشته باشد و اختلال در بینایی به هنگام رانندگی از خطرناک‌ترین نشانه های ضعیف شدن چشم است.

5. خستگی چشم

 

sign-of-sight-weakness

 

اگر در پایان یک روز کاری یا زندگی روزمره در چشمان خود احساس خستگی یا سوزش دارید، این یکی از نشانه‌های ضعیف‌تر شدن چشم‌های شماست. خستگی چشم‌ها باعث خارش و سوزش آن‌ها شده و برخی مواقع سفیدی چشم‌ها را به رنگ قرمز درمی‌آورد. برای برطرف کردن خستگی چشم علاوه بر استراحت آن‌ها می‌توانید از بالش‌ چشم کمک بگیرید. این بالش‌ها به منظور کمک به استراحت چشم با مواد گیاهی متنوعی طراحی شده و در بازار موجود هستند.

6. توهم بینایی در محدوده نورها

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با خیره شدن به نور چراغ‌ها متوجه سایه‌ای حول آن‌ها شده باشید، این توهم بینایی که ممکن است با نگاه کردن به نور خورشید نیز اتفاق افتد، یکی از نشانه‌های ضعف بینایی است. دیدن اشکال یا خطوط مختلف و تاری دید که با چرخش مردمک چشم و باز و بسته شدن آن همچنان باقی می‌مانند، نیز یکی از نشانه های ضعیف شدن چشم است.

7. سردرد چشمی

ضعف چشم و تاری دید در موارد حاد می‌تواند به سردردهای تکرار شونده و مزمن منجر شود. درد در کاسه چشم و نواحی پیشانی یکی از نشانه‌های این است که شما باید هرچه زودتر به چشم پزشک مراجعه کنید. با استفاده از عینک مناسب چشم می‌توانید خیلی آسان از شر این سردردها خلاص شوید.

نتیجه‌گیری

توجه به این نکته مهم است که این علائم می‌توانند از نشانه های ضعیف شدن چشم در اثر بیماری‌های چشمی مختلف مانند نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، پیرچشمی، سندرم خشکی چشم، آب مروارید، گلوکوم یا مشکلات شبکیه باشند. اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید یا اگر متوجه تاری دید و تغییراتی در بینایی خود شدید، بهتر است به دنبال ارزیابی یک متخصص مراقبت از چشم، مانند اپتومتریست یا چشم‌پزشک باشید. متخصصین چشمان شما را مورد ارزیابی قرار داده و تشخیص دقیقی برای مشکل چشمی شما یافته و درمان مناسب را تجویز خواهند کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *