آموزشی

راهنمای نگهداری و تمیز کردن از عینک طبی

عینک طبی یک وسیله به‌شدت کاربردی است که اگر مدل مناسبی داشته باشد، با گذشت زمان شخص حتی فراموش می‌کند که عینک پوشیده است. به‌همین‌دلیل نگهداری از آن بسیار مهم است. اصولاً هر یک الی دو سال یکبار باید برای معاینه به بینایی‌سنجی مراجعه کرد و شاید نیاز باشد که شیشه‌ها تعویض شوند؛ اما مراقبت از فریم عینک همچنان باید انجام شود؛ زیرا نگهداری درست طول عمر عینک را افزایش می‌دهد و دیگر نیازی به تعویض زودبه‌زود آن نیست. برای نگهداری از عینک طبی باید اصول خاصی را رعایت کنید. برای دانستن راه های افزایش طول عمر عینک طبی تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

cleaning-eye-glasses

 

راه های افزایش طول عمر عینک طبی: چگونه از عینک طبی نگهداری کنیم؟

اصل اول و بسیار مهم این است: عینک طبی خود را همواره در جعبه یا محفظه‌ای اختصاصی نگهداری کنید. این محفظه باید به‌درستی بسته شود و دارای پد محافظتی برای عینک باشد. اندازه جعبه باید متناسب با طول و عرض و ارتفاع عینک در حالت بسته باشد. یادتان باشد که از قراردادن عینک در جیب پشتی یا کیف خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به آن آسیب برسد. عینک را طوری در جعبه بگذارید که شیشه‌ها روبه‌بالا باشد.

سعی کنید عینک خود را از خطر خراشیدگی محافظت کنید. هنگام قراردادن عینک در جعبه، مراقب باشید که عینک با اشیا تیز یا سخت تماس ندارد. همچنین عینک را روی سطح نرمی قرار دهید و از قراردادن آن روی صفحه‌نمایش یا سطوح خشن خودداری کنید.

یکی از راه های افزایش طول عمر عینک طبی این است که عینک خود را به‌طور منظم تمیز کنید. با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، به‌آرامی روی لنزها و قاب عینک را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از محلول‌های تمیزکننده مخصوص عینک استفاده کنید؛ اما از استفاده از الکل یا مواد شیمیایی قوی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به عدسی‌ها آسیب برسد. از دستمال نرم و تمیز برای پاک‌کردن عینک استفاده کنید چون با دستمال‌های مخصوص، عینک تمیز شده و خط‌وخش نمی‌افتد.

راه های افزایش طول عمر عینک طبی

مدت‌زمان استفاده از عینک طبی به شرایط نگهداری آن بستگی دارد. در ادامه راه های افزایش طول عمر عینک طبی را بررسی کرده‌ایم که رعایت آن‌ها می‌تواند شما را از خطر هزینه‌کردن برای خرید فریم جدید دور کند:

  • اجتناب از خم‌شدن: خم‌شدن و تغییرشکل ناگهانی در برخی مدل‌ها باعث شکستن عینک می‌شود. در هنگام پوشیدن و خارج‌کردن عینک همیشه از دو دست استفاده کنید و قاب عینک را به‌آرامی باز و بسته کنید.
  • اجتناب از استفاده نادرست: در هنگام استفاده از عینک از قراردادن روی سر یا دهان یا استفاده به‌عنوان سربند خودداری کنید! این کارها می‌توانند عینک را بشکنند یا لک کنند.
  • نگهداری در محل خشک و خنک: عینک خود را در محلی خشک و خنک نگهدارید. از قراردادن آن در معرض آفتاب مستقیم، رطوبت یا دمای بالا خودداری کنید.
  • جلوگیری از تماس با مواد آلوده: عینک خود را از تماس با مواد آلوده، مانند آرایش، اسپری‌های مو، لاک، چسب و مواد شیمیایی دیگر، دور نگهدارید. این مواد ممکن است لایه‌ای روی عینک بگذارند یا به رنگ فریم و شیشه‌ها آسیب برسانند.
  • جلوگیری از تغییرات شدید دما: عینک خود را از تغییرات شدید دما محافظت کنید. از قراردادن عینک در خودروی گرم در تابستان یا خودروی سرد در زمستان خودداری کنید.
  • در طول فعالیت‌های شدید مراقب عینک طبی باشید: اگر ورزش می‌کنید یا زمانی را در فضای باز می‌گذرانید، لازم است اقدامات احتیاطی بیشتری برای محافظت از عینک خود انجام دهید. سرمایه‌گذاری روی فریم‌های محکم‌تر یا استفاده از عینک‌های محافظ را که به‌طور خاص برای فعالیت‌های ورزشی طراحی شده‌اند، در نظر بگیرید. انتخاب شیشه‌های پلی‌کربنات که بسیار بادوام و مقاوم در برابر ضربه هستند، می‌تواند حفاظت بیشتری ایجاد کند. علاوه‌براین، استفاده از بند عینک می‌تواند از افتادن عینک در حین فعالیت‌های بدنی جلوگیری کند.
  • تعمیر عینک را جدی بگیرید: پیچ‌های شل فریم‌ می‌تواند باعث ناهماهنگی و ناراحتی شود؛ بنابراین در صورت نیاز آن‌ها را بررسی و سفت کنید. حتی خراش‌های کوچک روی عدسی می‌تواند در طول زمان، بینایی را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ بنابراین وضعیت آن‌ها را هم تحت‌نظر بگیرید.
  • انتخاب فریم با اندازه متناسب با صورت: انتخاب عینک با سایز متناسب با صورت فرد برای افزایش طول عمر دسته، پل و پایه‌های عینک طبی بسیار مهم است. عینک سایزبزرگ ممکن است روی صورت بلغزد و بالابردن مداوم آن مخصوصاً اگر عینک دارای پایه‌های جدا باشد، آن را خراب می‌کند. سایز کوچک هم روی دسته‌های عینک فشار می‌آورد و به‌مرور حالت خود را از دست می‌دهد.

 

cleaning-medical-glasses

 

بهترین روش برای تمیز کردن عینک طبی

یکی از راه های افزایش طول عمر عینک طبی، تمیز کردن صحیح آن است. بهترین روش برای تمیز کردن عینکی که زیاد کثیف نیست، استفاده از محلول پاک‌کننده مخصوص لنز عینک است. اما اگر شدت کثیفی عینک زیاد است، در ادامه 5 مرحله بهترین روش برای تمیز کردن عینک طبی را خواستم گفت. برای نظافت عینک طبی تنها چیزهایی که نیاز دارید یک سینک، حوله یا پارچه بدون پرز، مایع شستشو و صابون دست است.

  1. دست‌های خود را تمیز کنید: با شستن کامل دست‌ها شروع کنید. مهم است که هنگام تمیز کردن عینک، اطمینان حاصل کنید که هیچ‌گونه چربی یا کثیفی از پوست شما به عینک طبی منتقل نمی‌شود. برای شستن دست‌ها از صابون استفاده (از لوسیون‌ها و افزودنی‌هایی که می‌توانند باعث لکه شوند، خودداری کنید) و آن‌ها را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.
  2. شیشه‌های عینک طبی را با آب ولرم بشویید: فریم عینک خود را زیر شیر آب نگه دارید و به‌خوبی آبکشی کنید. آب ولرم برای ازبین‌بردن گردوغبار و کثیفی بهترین عملکرد را دارد. فقط مطمئن شوید که خیلی داغ نباشد، زیرا ممکن است به پوشش عدسی آسیب برسد.

 

  1. یک قطره کوچک از مایع بدون لوسیون را روی هر لنز ریخته و به‌آرامی روی سطح بکشید. مایع تمیزکننده را با انگشتان خود به دو طرف لنز بمالید و فراموش نکنید که کل فریم را تمیز کنید. به نواحی که با پوست شما در تماس هستند، مانند پدهای بینی و شقیقه‌ها، توجه بیشتری داشته باشید. اگر مایع مخصوص ندارید، می‌توانید از محلول تمیزکننده عینک که برای پوشش لنز تأیید شده است نیز استفاده کنید. فقط حواستان باشد که زیاد اسپری نکنید.
  2. یک‌بار دیگر عینک را بشویید: شیشه‌های عینک را زیر آب جاری نگه دارید تا مایع از روی قاب خارج شود.
  3. عینک طبی را با یک‌پارچه میکرو فیبر تمیز یا حوله بدون پرز خشک کنید. برای این کار از یک دستمال میکرو فیبر یا حوله بدون پرز استفاده کنید. دلیل استفاده از این دستمال‌ها هم عدم به‌جای‌ماندن پرز و گردوغبار پس‌از خشک‌کردن است. پس‌از خشک‌کردن، آن را مقابل نور بررسی و اگر لکه‌ای وجود داشت دوباره مراحل بالا را طی کنید.

محدودیت‌ها و خط قرمزهای تمیز کردن عینک طبی

در حین تمیزکردن عینک طبی ممکن است مواردی انجام دهید که باعث آسیب به آن شود. در ادامه به محدودیت‌های تمیزکردن این محصول می‌پردازیم:

  • شیشه‌های عینک را با لباس پاک نکنید. پارچه لباس جهت تمیزکردن عدسی عینک طراحی نشده است و می‌تواند روی آن خراشیدگی ایجاد کند.
  • برای تمیزکردن عینک طبی از مواد شیمیایی مانند مایع ظرف‌شویی، استون، الکل و شیشه‌پاک‌کن استفاده نکنید. این مواد پوشش شیشه‌ها را خراب می‌کنند.
  • بزاق دهان نه‌تنها شیشه را تمیز نمی‌کند، بلکه باعث افزودن میکروب و ایجاد لک روی آن می‌شود.
  • در مکان‌هایی که سختی آب بالا است، از آب مقطر برای شستشوی عینک استفاده کنید. البته بهتر است کمتر از آب برای نظافت عینک استفاده شود.
  • دستمال‌های کاغذی سطحی بسیار خشن دارند. از آن‌ها برای پاک‌کردن عدسی استفاده نکنید. از طرفی پرز این دستمال‌ها روی سطح به جا می‌ماند و تمیزکردن آن‌ها نیز سخت است.

 

maintaining-glassses

 

چه زمانی باید عینک را تعویض کرد؟

زمان تعویض عینک‌ها بستگی به عوامل مختلفی دارد. هرچند راه های افزایش طول عمر عینک طبی باعث می‌شود که عینک بیشتر عمر کند؛ اما گاهی لازم است عدسی و یا فریم را عوض کنید. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • تغییر در شماره چشم: اگر قدرت بینایی تغییر کند، تعویض لنز عینک الزامی است. برای معاینه هر دو سال یک‌بار به پزشک مراجعه کنید.
  • تغییر در کیفیت بینایی: اگر متوجه شدید که با عینک طبی خوب نمی‌بینید و کیفیت بینایی شما کاهش یافته ، زمان تعویض عینک فرا رسیده است.
  • خرابی یا آسیب: اگر عینک خراب شده یا آسیب‌دیده است، نیاز به تعویض آن وجود دارد. خط‌وخش شدید در لنزها، شکستگی فریم می‌توانند منجر به کاهش عملکرد و راحتی عینک شوند.
  • تغییر در نیازهای زندگی: اگر بینایی تغییر کرده است، ممکن است نیاز به عینک با ویژگی‌های خاصی داشته باشید. برای مثال اگر برای کار با رایانه زیاد وقت می‌گذارید، نیاز به عینک با فیلتر نور آبی یا ضداشعه دارید.

سخن پایانی

مراقبت و نگهداری صحیح از عینک طبی بسیار مهم است تا عمر آن را افزایش دهید و کیفیت بینایی خود را حفظ کنید. در قدم اول راه های افزایش طول عمر عینک طبی مردانه و عینک طبی زنانه، همیشه باید با بادقت و محتاطانه رفتار کرد. هنگام برداشتن عینک، از هر دو دست استفاده کنید تا از خمیدگی فریم جلوگیری شود. عینک را در زمانی که استفاده نمی‌شود در یک جعبه محافظ نگهداری کنید تا در معرض ضربه‌، خط‌وخش و آلودگی نباشند.

تمیزکردن منظم عینک بسیار حیاتی است. از مواد و محلول‌های شستشوی خاص برای تمیزی عدسی‌ها استفاده و از مواد شیمیایی قوی، دستمال‌های خشن و کاغذ توالت برای نظافت عینک خودداری کنید. ضمناً مراجعه منظم به پزشک چشم برای تعیین شماره چشم مهم است. عینک با شیشه‌های متناسب با بینایی فرد باعث استفاده بهتر از آن می‌شود. با رعایت این موارد می‌توانید طول عمر عینک طبی خود را افزایش و کیفیت بینایی را بهبود دهید. عینک‌های طبی تمیز و سالم نه‌تنها برای دیدن بهتر، بلکه برای افزایش راحتی و کیفیت زندگی ضروری هستند.

 

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *